Tar ni bort stygnen?

Glimris

Trådstartare
Efter ett otäckt balltramp blev min häst sydd med 10 stygn. frågade veterinären om stygnen skulle tas bort. Fick då ett luddigt svar att det kan ju vara bra att göra, men en del struntar i det och det försvinner så småningom ändå!! Förstår redan nu att det inte går att ta bort utan lugnande, svårt redan att bara lägga om bandage.....Någon som låtit bli att ta bort stygnen?

Sv: Tar ni bort stygnen?

Om det inte är stygn som löser upp sig så måste de ju tas bort.

Varför går det inte att hantera hästen? Att ta stygn gör inte ont så det är inget det skall behövas lugnande för. Jag har tagit ut stygn från båda sår, drän och kanyl, och hästen har knappt reagerat.

Alltså det beror ju på vad de har använt för tråd... En sån som kroppen tar hand om själv behöver man inte ta bort men är det beständig måste det ju tas bort!! Det måste ju vet veta! O_o

Vi fick sy en häst för lite sen. Hon syddes i pannan och över ögonlocket. Vet sa att vi själva kunde plocka stygnen, men vi valde såklart att ta ut vet till att göra de. Gick på 10min, torr de va 12 stygn totalt :)

Alltså det beror ju på vad de har använt för tråd... En sån som kroppen tar hand om själv behöver man inte ta bort men är det beständig måste det ju tas bort!! Det måste ju vet veta! O_o

Det är såna stygn man ska ta bort, men han stegrar sig så fort vi rör på såret men vi ska vänta tio dagar så det blir kanske bättre. Det har bara gått fem ännu. Annars får veterinären komma och ge lugnande. Veterinären var så luddig och sa att en del struntar i att ta bort dem och att det gått bra ändå!!!! Han kanske menade om man missar ett stygn!?

Jag skulle ta bort dem.

När jag har missat stygn så har de kommit fram såsmåningom.
Jag funderade länge innan jag kom på vad det var som hände på hästens ben - det var antal veckor efter operationen och allt var helt läkt i övrigt.

Kroppen fixar ju det mesta själv. Förr eller senare kapslas stygnen in och det bildas en var-bubbla som sen mognar sönder....klart mer hygieniskt att plocka stygnen.

Det är såna stygn man ska ta bort, men han stegrar sig så fort vi rör på såret men vi ska vänta tio dagar så det blir kanske bättre. Det har bara gått fem ännu. Annars får veterinären komma och ge lugnande. Veterinären var så luddig och sa att en del struntar i att ta bort dem och att det gått bra ändå!!!! Han kanske menade om man missar ett stygn!?

Jag hade tagit ut distrikts veterinären och gett lite lugnande och sen bett den plocka stygnen. Jag förstår ditt problem med att hästen blir stirrig, min supersnälla häst var ett helvete att ta stygnen på när hon vart titthålsopererad i bakhaserna och då var det alltså bara 1-2 stygn på utsida och insida vi pratar om..:( Alt. är att prova använda brems?

Mvh Domino_s

Har precis gjort samma resa med mitt sto. Hon blev sydd med 13 stygn som skulle plockas bort efter 10-12 dagar. Dock lossnade såklart stygnen så det blev ändå att ta bort hudfliken.
Åkte i alla fall in till kliniken.
Mitt sto var öm de första dagarna men sedan dess har det inte vart några problem smärtmässigt. Hon tror att hon är hur frisk som helst;)
Vill bara uppmärksamma dej så att din häst inte sätter svallkött som min gjorde, hovslagaren va mäkta imponerad:cautious: att inte veterinär hade vidtagit bättre åtgärder innan..Har nu börjat få ordning på det hoppas jag!
Detta hände i början på juni o vi håller fortfarande på, hoppas det går snabbare för dej..

Jag skulle ta bort stygnen. När min nuvarande häst syddes i höstas kunde jag ta bort dem själv. Det var på halsen och gick jättebra. En tidigare häst som syddes vid örat var dock omöjlig att fixa själv så då fick vet komma ut.

Jag skulle avvakta och se om hästen blir lugnare vid såret. Stygnen kan säkert sitta några dagar extra i alla fall så kanske det hinner läka mer. Sedan kan man ju ta upp det andra benet så står hästen oftast stadigare med det onda benet i marken. Hjälper väl dock kanske inte om han ställer sig på bakbenen...

Kan ju hända att han är lugnare om 10 dagar, då gör det säkert inte lika ont. :)

Annars får ni ge lugnande, att låta dem sitta kvar är inte bra, det kan leda till bölder.

Har precis gjort samma resa med mitt sto. Hon blev sydd med 13 stygn som skulle plockas bort efter 10-12 dagar. Dock lossnade såklart stygnen så det blev ändå att ta bort hudfliken.
Åkte i alla fall in till kliniken.
Mitt sto var öm de första dagarna men sedan dess har det inte vart några problem smärtmässigt. Hon tror att hon är hur frisk som helst;)
Vill bara uppmärksamma dej så att din häst inte sätter svallkött som min gjorde, hovslagaren va mäkta imponerad:cautious: att inte veterinär hade vidtagit bättre åtgärder innan..Har nu börjat få ordning på det hoppas jag!
Detta hände i början på juni o vi håller fortfarande på, hoppas det går snabbare för dej..

Pratade med djursjukhuset precis om svallkött och de sa att jag skulle komma om några veckor så skulle de "snygga" till det. Får väl alltid ha boots på den hoven sen så han inte trampar upp sig igen....

Ja det är precis det jag har fått göra. Det blir ju liksom ett sår på nytt så tänkte att om det inte har börjat bildas än kanske man kan förebygga det..?! Vet inte om det på nåt sätt skulle vara "dåligt" för själva läkningen o det kanske är därför de inte vill behandla förebyggande..?
Min fick i alla fall nya skor idag. Trots att såret e kvar så stod hon hur snällt som helst så det känns som om ömheten ger med sej.. lycka till!

I höstas syddes min häst med 28 stygn i pannan, och både distriktsveterinären och min ordinarie veterinär sa att jag kunde lämna dem kvar om jag ville, tråden skulle förmultna av sig själv efter tid. Dock valde jag att plocka bort stygnen själv efter 14 dagar, och det är inte särskilt svårt om hästen inte har ont. Köp en stygnsax och pincett på apoteket, sedan klipper du upp ögla efter ögla och drar ut dem. Efter bara fem dagar var min häst också otroligt öm och det gick knappt att få på grimma, men efter 10 reagerade han inte alls längre. Ge det mer tid, kroppen läker fort och tio dagar är ganska lång tid när det gäller att läka vävnader. Om du vet hur många stygn han syddes med är det bara att räkna hur många du tar bort, då har du koll på om du missat något.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 106
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Har vi några läkare eller sköterskor här som kan svara på sårrelaterad fråga? Jag är opererad/sydd med resorberbar tråd för 1 1/2 v...
2
Svar
23
· Visningar
3 433
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Jag kunde köpa en hund