tar inte stöd på bettet o slänger upp huvudet

L

linnlinn

Hur tänker ni om vad detta kan bero på?

Vid ridning vill inte hästen riktigt vill ta stöd på bettet och ibland när man tar i höger tygel så slänger den upp huvudet. Hästen äter som vanligt och har inte fallit ur i hullet.

Sv: tar inte stöd på bettet o slänger upp huvudet

Även om hästen äter så vanligt så tycker jag att du borde kolla upp tänderna.

Står allt rätt till i munnen hade jag provat lite olika bett och ev. bettlösa alternativ för att se om hästen trivs bättre med något annat än det du har idag.

Förövrigt är det alltid bra att se över sin egen ridning, så att man är följsam och stadig, men inte hård. :)

Kolla munnen på hästen i första hand.

När det är gjort och om man mot förmodan inte hittar något där så skulle jag prova att byta bett. Hästen säger ju med all önskvärd tydlighet att något gör ont/är obehagligt.

Hej!

Jag hade:
1. Kollat upp hästens tänder hos en tandutbildad veterinär- varken vargtänder eller hakar behöver påverka hur hästarna äter.
2. Kollat upp att bettet passar och inte har vassa kanter.
3. Börjat fundera över hur jag är i handen när jag rider. Fundera över om det är jag som gör nåt när hästen kör upp huvudet och "bråkar".

Jag hade oavsett vilket direkt tänkt att här försöker hästen definitiv berätta att något är fel/gör ont..

/Lavinia, som rider på kapson eftersom hästen först inte trivdes med min hand och nu när jag äntligen börjar lära mej rida har hon fått en tumör framför bettläget så bett används endast i nödfall.

Först hade jag kollat upp tänderna hos en kunnig veterinär på tänder.

Visst kan det vara så att hästen har ont, men det kan även vara så att när hästen upplever att något är jobbigt så kör den upp huvudet i himmelriket ;)

Jag har martingal på mitt sto då man annars kan riskera att åka på en smocka då hon har en tendens till att köra upp huvudet när hon blir het, eller vill komma undan ett arbete som jag ber henne att göra , exempelvis samlad trav, hon vill hellre burna på så det ryker vilket blir enormt tröttsamt i längden :crazy:

Som många andra nämnt är tänderna viktiga att kolla upp. Är dom ok skulle jag fortsätta bakåt i kroppen för det du får fram kan bero på något längre bak typ rygg, länd, kors och ben.

*KL*

Jag skulle som flera skrivit kolla upp tänderna, och när jag ändå är hos veterinären kolla upp 'resten av hästen' lite snabbt. Är det ua där så skulle jag kolla sadeln, och är den också u.a. så är det dags för 'bettbingo', dvs de om jag kan hitta ett bett hästen tycker bättre om.

Men jag skulle inte 'bara' kolla tänderna och om de var/är u.a. nöja mig med det. För hästar är förunderliga djur ibland, och symptom från munnen kan lika gärna komma från t ex ett bakben. Så lika bra snabbt kolla över hästen när man ändå är hos vet för tänderna.

Hur är hästen i övrigt i ridningen/arbetet? Om den är 'helt perfekt' utom beskrivet problem så tyder väl kanske det mer på att problemet är i munnen/den regionen. Men rinner hästen iväg från arbete, inte riktigt vill jobba/komma upp med ryggen etc så kan det mycket väl som sagt (men behöver givtevis inte) vara så att problemet sitter någon annanstans i kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 405
Senast: Stergo
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 266
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 402
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 589
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10