Tar inte stöd i bettet.

M

Mariie

Hur ska man gå till väga för att få hästen att våga ta stöd i bettet? min ponny har inga problem med att gå i form, han jobbar bra med bakbenen osv. Problemet är att han inte tar stöd i bettet detta leder till att han lätt bli ostadig, tuggar hela tiden på bettet. Har ni några tips på vad man kan göra för att han ska fåga ta stöd? nåt speciellt bett som är bra? just nu rider jag med tredelat gummibett.

Sv: Tar inte stöd i bettet.

Kan ju alltid va bra att kolla tänderna på dom, men annars är det väl bara att rida FRAM med mjuk hand o försöka erbjuda ett stöd. Jag skulle nog kanske rida hästen i lite lägre form, "lång o låg", lite som när man "lägger ner dom" efter ett ridpass...så man liksom lär hästen att inte bara gå i en form utan kunna reglera formen lite o förhoppningsvis få lite mer stöd i handen.

Fjädrande mjuka händer som inte är statiskt stilla utan följer med i hästens rörelse. Absolut inte långa glappande tyglar, utan du måste erbjuda hästen det stöd som du vill att hästen ska erbjuda dig. När hästen "går på tygeln/i form/på hjälperna" behöver du aldrig länga eller korta eller länga tygeln under passet utan stödet är konstant och går att reglera i handled, axlar och armbåge.

En grundläggande grej att kolla är att utrustningen passar och att hästen inte upplever något obehag av sadel eller bett (tänderna kollad?).

För att gå i form krävs att hästen är framme på hjälperna, att den tar ett mjukt, jämt stöd i bettet och går fram för minsta vink från ryttaren. Innan dessa punkter är uppfyllda går hästen inte i form.

*kl*
Ja tror en Western tränare skulle kunna hjälpad dig med detta...

Annars köp Peter Ljungbergs film (http://www.horsetraining.nu/) titta på grunderna där, du kanske kan få lite hjälp. (Man behöver inte rida western för att se den ;) )

MVH Malin!

Efter att ha testat 2-delat och 3-delat bett på min unghäst har jag övergått till ett helt oledat, svagt böjt bett, vilket har gjort henne mycket lugnare i munnen. Min känsla är att de ledade betten "nyper" lanerna/tänderna på nåt sätt, och att det oledade bettet ligger mer stillt och är mer pålitligt.
Använder metall och ej gummi, men det finns ju även oledade gummibett. Det jag använder är Gl*bus, och av nån outgrundlig anledning kallar dom oledade bett för stångbett på sin hemsida. Kostade 140 kr.

Sen är ju allt det andra viktigt också, förstås, mjuk hand mm...

Oftast gillar hästarna ett" lungt" bett i munen. Min ponny går också bra på rakbett men det får man ju inte tävla på :( Men lugn hand och tålamod, så går det ;)

Kramar från Malin!!

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 545
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar