Tar det aldrig slut...

HannaPP

Trådstartare
Denna vintern har varit hopplös.
För blött ensilage som gjort att flera av mina hästar varit lösa i magen, nu har jag äntligen fått tag på torrt hösilage men följde av det blöta ensilaget är att 2 av pollarna fått mugg, såndär blötmugg som varar,:( Jag har behandlat i typ 2 månader, nu tvättar jag med hex... glömt namnet och torkar med handduk för att sedan lägga på potatismjöl. Det börjar peppar peppar bli lite bättre.

Idag så hade den enda inhyrda hästen i mitt stall problem med frustningar... hon var svettig och allmänt trött + att det rinner genomskinligt snor i näsan och säkert feber men ägaren hade ingen temp och min va visst kass. Tillråga på allt så står min älsklings polle bredvid.... snart är väl det hans tur.

Nu när jag gav kvällsmat så står min äldre vallack och är jättedålig i magen, han pruttar och bajsar flera gånger när jag är där i 40 min. Varför då???? :eek:

Jag hoppas verkligen att dessa problem försvinner snart då min 3 åring ska på 3 års test ehum inte förren i maj men...... och mitt sto ska föla okså i maj.

Någon mer som haft problem denna vinter? berätta så kan vi beklaga oss tillsammans.

Föresten glömde att två sparkskador på två hästar har jag också råkat ut för.

Sv: Tar det aldrig slut...

Hej, min tanke går till alla hästars hovar som av denna tropiska regnperiod blivit så övermättade med vatten att hornkapseln fullständigt förlorat sin naturliga motståndskraft och bäraktighet utifrån den bärande funktionen den är tänkt för. Hovarna liknar mer än genomdränkt tvättsvamp både i koncistens och mjukhet vilket orsakar extremt många hästar i dessa områden kvalfulla lidanden då den naturliga hoven inte kan bära vikt.

Aldrig tidigare har det för hästarnas väl varit så akut att skydda dom med beslag för att dom skall kunna naturligt röra sig fritt i sitt fria tillstånd. Jag tycker synd om alla hästar som lever i fritt tillstånd men p.g.a. denna övermättade fuktighet vägara att röra på sig då deras hovar uppvisar så hög smärta att dom av fri vilja inte vill röra sig naturligt.

Sv: Tar det aldrig slut...

Lustigt att du skriver det! Jag har 2 som är barfota, en unghäst och avels stoet, som har väälldigt ont i fötterna. Inte konstigt som du säger.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24

Omröstningar

Tillbaka