Tar bettet..

T

Tiina

Mmm... När jag är ute i skogen med min 7-åriga vallack, så går allt bra så länge jag skrittar och travar, och tar samlade galopper.
Men om jag låter honom raca, så kör han bara upp huvudet och spriinger!! Sen är han jättejobbig att få stopp på. Men det går ändå hyfsat när jag är ute själv.
Är jag därimot ute med en annan å är sist å vi ska raca så försöker han bara att ta bettet å sticka förbi den andra, så jag har ett tag tagit lugnare galopper bakom kompisen så han inte får någon möjlighet att sticka.

Någon som har något tips?!

Sv: Tar bettet..

Du kanske helt enkelt ska låta bli race?
Det har många gånger en stessande effekt på hästarna även om det kan vara riktigt kul för ryttaren. :crazy:
Dessutom vill vissa hästar "tävla" med dom andra om dom är ute.

Jag hade tränat tempoväxlingar i galopp på ridbana ett tag innan jag skulle våga springa benen av hästen i skogen igen... Så man känner att man har ordentlig kontroll!

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka