Tar av sig flughuvorna för jämnan!

S

solglimt

Jag har tre pållar, som jag gärna vill ha flughuvor på, eftersom skogen i hagen gör att flugor, bromsar & mygg kryllar runt dom 24 h om dygnet. Men vad jag än gör så tar dom alltid av dom! Hade förut vanliga svarta med luddig kant, som sitter över ögon, bakom nacken & spändes med kardborre under ganaschen. De fick dom alltid av sig.

Så vi har köpt tre olika nya nu, dom från hööks.
Den ena är den där ljusgröna militärfärg, med svart tunt tyg över ögonen, som tillhör ett eksemtäcke. Han ser lite ut som batman :rofl:
Den andra är i acryl (tror jag), svart jättetunt nät över hela ögonen & ner en bit, fluffigt där, sen tajt lila runt nos & under käken & bakom öronen. Öronen har också det där svarta tunna nätet.
Den tredje är ljusblå, likadan som den andra, fast lite tjockare tyg runt ögonen och så. Dragkedja under käken.
Men ändå har dom lyckats få av sig dom! Efter första dagen fick ena pållen av sig den ljusblå (säg den som han inte tar av sig), och efter två dar tog hästen med den svartlila huvan av sig sin.

Jag begriper inte hur! Finns det INGEN som sitter fast ordentligt!? :eek:

Sv: Tar av sig flughuvorna för jämnan!

Hejsan...
Jag vill också gärna ha flugmössa på min häst, och hade samma problem som du innan, tills nu. För mej handlade det om rätt storlek:idea: Och om man inte spänner dom tillräkligt mkt heller.. då åker dom av hur lätt som helst om dom rullar seej ir något..glider lixom över öronen. Nu har jag en sån där svart du snacka om, och den funkar hur bra som helst...

Jaja...ville bara tipsa lite..lycka till!;) :p :)

Hej!

Jaa, det är ett himla elände det där. Menar du den första huvan jag nämnde? Den tycker jag nästan var sämst..
Jag kan ändå inte spänna för hårt, för då trycker den mot ögonen, och så kliar de av sig den ändå. Har nog testat alla varianter som finns nästan.. Det är nog att mina hästar inte vill ha dom på! Eftersom det kliar för mycket..

Nu är det bara en av dom som har sin på mest, så jag lät dom andra va. Nu kliar det i deras ögon utan luvor, men då får de faktiskt skylla sig själva! :p

Tack ändå!

Tar hästen av sig huvorna även med grimma utanpå?
Eller går han utan grimma?

Mitt halvblod tar av sig ALLA huvudbonader, så jag har faktiskt gett upp. Han vill ju helt tydligt inte ha dem...

Alla tre går utan grimma.. Det är ingen idé att ha det ens. Iof kan den ena nog gå med grimma, men då skulle den slitas så mycket och han är rätt duktig på att ha sin huva på. (jämfört med de andra två) ;)

Kanske ska låta bli att sätta på de andra huvor. Men deras stackars ögon rinner så mycket .. :crazy:

Ja, precis.. Jag får nog låta bli jag också. Det är väl kanske lika bra det. :smirk:

Det där är hopplöst, så fort sommaren kommer så har min häst av sig grimman så man får leta ihjäl sig, så flugpannband är uteslutet, sen köpte jag ett flugpannband som man kan ha utan grimma, tog väl kanske 10 min så var det av, så jag skaffade en näthuva istället......o den åkte av. så nu får hästkräket gå o vara irriterad på insekterna istället, I give up! :p

Liknande trådar

Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
273
Hästvård Om ni haft häst med den skada, hur lång behandlingstid med mediciner har ni fått? Min ponny får återkommande ögonskador och på min...
2
Svar
21
· Visningar
9 078
Senast: Hanna_b
·
Hästvård Inte riktigt säker om jag skulle posta denna tråd på utrustning eller hästvård men den landade här så får den väl flyttas på om det ska...
Svar
4
· Visningar
1 756
Senast: affinity
·
Övr. Hund Var med mamma hemma hos mammas särbo idag. Hade hunden med mig som vanligt och vi satt och pratade i köket, min hund låg lugnt på...
Svar
13
· Visningar
1 808
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Uppdateringstråd 30