Tappskoutbildning?

M

Muffe

Är det någon som vet vart man kan skaffa sig tappskokompetens genom kurs/utbildning? Slår i dag i en och annan söm under min hovslagares insyn så byta ut några söm klarar jag av. Problemet uppstår när skon lossnat och behöver riktas om och då även hoven putsas till innan skon kan slås på igen, känner mig då för osäker för o ge mig på projektet. För det mesta kommer hovslagaren i ett nafs men ibland kan det ju tyvärr dröja och man kan ju alltid ge sig på att det är dan innan kursen/tävlingen el dyl.
 
Sv: Tappskoutbildning?

Varför inte prata med din hovis om att starta en kurs?. Fixa slaktfötter på ett slakteri och sätt i gång.

Prata med din klubb kanske Sisu kan ta det som en studiecirkel

Vi hade förra året 3 st tappskokurser på klubben ( 1 st i år ). Där fick dom träna på att rikta skor och att slå på en tappsko, Dom v 6 st varje gång, kostnad 500:- p,p
 
Sv: Tappskoutbildning?

På de flesta naturbruksgymnasier kan man få en sådan kurs. Dessa kurser är fristående..bara att anmäla sig. Bla Dingle naturbruksgymnasium hade en som startade 18/4, kostar 2000:- för 7 kvällar. Den återkommer med jämna mellanrum vet jag.

Googla så får du upp massor.
 
Sv: Tappskoutbildning?

Jag fick tappskokompetens när jag gick på gymnasiet.. Det har för mig inneburit att jag insåg vilket stort jobb hovslagaren gör, och att jag alltid kommer att ringa hovslagaren i fortsättningen också.. :D Tungt o jobbigt o svårt, och så måste hästen stå blickstilla annars fumlar man för mycket..

Hur som helst, vågar man använda det (vilket jag inte gör..) så är det ju kanon att ha tappskokompetens. Enklaste är kanske att höra med hovslagaren om han har tid o lust att lära dig för lite pengar? Eller nåt naturbruksgymnasium i närheten?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden, men hoppas att det finns studenter eller f.d. studenter som är föräldrar och som...
Svar
13
· Visningar
1 881
Senast: ako
·
Hästvård I tisdags skoddes hästen då hände en olycka :/ Hovslagaren skulle slå i första sömmen på ett bak ben o hästen sliter benet ur hans grepp...
2
Svar
26
· Visningar
4 721
Senast: coari
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 378
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp