S

smultronfot

Min 5 åring får tappskor titt som tätt. Finns de något man kan göra för att få dom att sitta bättre?
Eller finns de ngt foder tillskott som gör hovarna lite starkare?

Hans hovar växer väääääldigt fort, hans skulle behöva skos va 4:e vecka känns de som.
Skulle gärna sko honom oftare om de inte skulle bli så väldans dyrt då jag har en äldre herre som kan skos var 8:e vecka han har väldigt fina kompakta hovar, och hovis bor en bra bit härifrån.

Någon som har tips på vad jag kan göra så jag slipper dessa tappskor?

Sv: Tappskor

min har starka fina hovar, men som sagt tappskor titt som tätt på sommaren. Hon får gå med boots fram i hagen då det för det mesta är fram hon tappar på.

Om den har "dåliga" hover så som sprickor ska du prova stil joint...De gjorde vi med mammas häst - våran hovslagare rekomenderade det...

Och det har funkat jätte bra!!

Oj de vet jag knappt själ:crazy:v...Ska ta reda på det!!! Googlar lite:D

Hittar inget just nu men det är ett tillsats foder...Ska till stallet efter dressyr EM kan kolla då:D

Nästa gång hovis ska komma ringer du innan och frågar om hovis kan slå på ett par flappskor. De är guds gåva till skoravtagare.
Vet inte du vad det är så goggla på det.
gulan

Jo jag gjorde det...men hittade inget och märket att när jag kom till stallet så stavade jag fel:D

Men har kollat upp vad steel joint innheåller:

Det är ett mineral tillskott som innehåller mineraler och spårämnen.

Det förstäker uppbyggnad av ben, leder och hovar. Ges till tävlingshästar, avelsston och unghästar.

Ämnen som finns i är:
Kalcium, Magnesium, Vitamin A, Kisel,
Vitamin C. Vitamin D, Bor, Fosfor, Aska,
Zink, Koppar och Natrium

Hej! Har en kompis vars nyinköpta häst plockar av sig skorna titt som tätt. Han plockar av sig alla fyra och när han har boots så biter han av dom. Men deras senaste hovslagare tipsade om en annan sak som har funkat jättebra för dom hitintills, nämligen silvertejp:D Verkligen en bra uppfinning.... Dom tejpar helt enkelt runt hela skorna och sömmarna på hoven, och sen sitter skorna säkert!

Lycka till!

Min 5 åring får tappskor titt som tätt. Finns de något man kan göra för att få dom att sitta bättre?
Eller finns de ngt foder tillskott som gör hovarna lite starkare?

Hans hovar växer väääääldigt fort, hans skulle behöva skos va 4:e vecka känns de som.
Skulle gärna sko honom oftare om de inte skulle bli så väldans dyrt då jag har en äldre herre som kan skos var 8:e vecka han har väldigt fina kompakta hovar, och hovis bor en bra bit härifrån.

Någon som har tips på vad jag kan göra så jag slipper dessa tappskor?
Om hästen växer väääääldigt fort får du väl sko hästkraken oftare,eller vill du inte att din unghäst ska bli gammal?:angel:

Senast ändrad:

jo, ja önskar ja kunde sko om han oftare. men hovis har en bit att köra och de blir väldans dyrt och har inte råd med båda hästarna då. För gammlingen kan jag inte sko oftare.

Han trampar av sig dom, då han busar i hagen och är lite oförsiktig med fötterna så drar han av sig dom.
Han har nu boots fram och kotringar bak.

Med andra ord så behöver hästen få mera kontroll/ muskler ;) Stämmer väl med åldern också.

Alltså; på dig ankommer korrekt träning - bärighet och koll på slängiga ben. Och troligen att sko hästen oftare; växer det fort så blir det ju tvunget.

Som nån tidigare sagt så är flappskor väldigt effektiva, de brukar inte åka av lika lätt när hästen är på dem. Bild här, långt ner på sidan: http://user.tninet.se/~seu245f/Beslag.html

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 238
Senast: Marvin
·
Hästvård En sak jag tänkt på en del sista tiden... de flesta av våra hästar på ranchen går barfota och hovslagaren här kommer ut ca var 8-9:e...
Svar
0
· Visningar
744
Senast: Seabaz
·
Hästvård Kära Buke, Jag vänder mig till alla erfarna människor här för att få era bästa råd om hur tusan man behåller bakdojorna på en häst som...
Svar
14
· Visningar
1 704
Senast: pews1972
·
Foder & Strö Jag blir tokig snart! Har en häst med mycket dålig hovkvalitet, hovarna är som kex att spika i (har själv jämfört när jag slagit på...
2
Svar
39
· Visningar
8 327
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025