Lunketuss

Trådstartare
Vårt fullblod skoddes och dagen efter tappade han vänster framsko, han har haft hårda sulor o silicon fram hela vintern, nu togs sulor o brodd bort. Det gick fyra dygn innan vi fick tag på hovslagaren så att han kunde komma och slå på tappskon. Han gick i hagen som vanligt men ömmade (ömfotat fullblod) blev lite varm o gallig i tappsko benet. Han är inte halt eller varm nu när skon kommit på men är lite gallig i just det benet, tror ni det är nån fara att ta en skritt tur? Det är 4 dygn sen han fick på skon igen, han busar o drar långa repor i hagen, gallan går inte ner fast han gått ute hela dagen, det är inte stor galla men den finns där, hur skulle ni göra? låta han vila tills gallan är helt borta eller ta lugna skritt turer?

Sv: Tappsko?

Du kan säkerligen skritta ut en runda. När våra fullblod tappar en sko brukar vi "linda" hoven med silvertejp, det minskar ömheten och de klarar sig tills hovis kommer. Lycka till!

Ok, då blir det en stilla tur. Tänkte köpa Old Mac så man har om det händer igen eftersom han är så ömfotad.

Har en häst som tappar skor väldigt lätt, el rättar sagt trampar av sig. Även hon blir väldigt ömfotad så fot hon tappar. Jag gick en tappsko kurs och nu är de problemen ur världen. Jag kan slå på en sko så fort hon fått av sig en. Jag ber hovis att rikta ett par extra varje gång plus att jag sparar de gamla tills nästa skoning.
Och jag håller med föregående, ut o skritta! Bara bra för galligheten.

Jag har hovslagarfobi, hi, hi. Jag är en gammal tant 50+ och ganska ny på det här med häst, när vi fick våran (som är väldigt lugn o snäll) så skulle jag hjälpa till vid skoning så dottern skulle slippa ta ledigt från sitt jobb (jobbar på stuteri, krångligt med ledighet). Åkte ut till stallet tog in hästen och dåvarande hovslagaren kom, hästen stog inte helt still utan strulade lite, jag höll i grimskaftet, hovslagren blev arg på hästen drängde raspen i sidan på hästen, hästen for runt med mig, alla hovslagrens grejor flög runt, sen dess är det värsta jag vet när hovslagaren kommer. Bytte ganska fort hovslagare men rädslan min sitter i, känner att jag inte skulle klara av att slå på en tappsko, dottern vill inte heller, vi har pratat om det i stallet (litet stall) att det vore bra om nån kunde fixa tappsko men ingen vill/kan gå kurs, tyvärr. Hovslagaren som vi nu har är underbart snäll, både med oss och framför allt snäll o lugn med hästen som numera står alldeles still när han skos:banana:.

Jag har också hovslagarfobi..men har nu hittat en hovslagare jag inte är rädd för:D, och vips, så går hästen att sko...han somnar nästan till och med!
Jag har gått en hovslagarkurs själv, så att jag ska kunna slå på tappskor, mycket bra kurs..nu törs jag! Och slipper vänta på den ende hovslagare jag inte är rädd för! Men Old macs kan vara bra, ifall man inte vågar själv..och som någon annan rekommenderade..silvertejp..fungerar till allt..
Min tappskokurs hittade jag på travbanan..kan vara ett tips, man kan kolla andra ställen än sitt stall..de blir bara glada om de får deltagare, fast de kommer från ridsidan..

Kanske er egen snälle hovslagare vill lära er att slå på en tappsko?

Det hela är egentligen inte så komplicerat... :)

För att göra det hela ännu lättare går det ju att göra som en skrivit tidigare och spara en gammal sko, eller få extra rättriktade skor så det bara är att raspa lite och slå i samma hål som finns.

Har själv tappskokompetens. Förut tyckte jag att det var ett stort företag att slå på en sko. Nu går det ganska bra även om jag måste ta nya sömtag och rikta upp en helt ny sko. Nöden är bästa träningsmotiveraren!

Det är en skön känsla när man fixat ett så irriterande problem! Det är så retsamt att inte kunna använda hästen för att en sko trampats av, särskilt när den nästan är nyskodd!

Jag håller med. Tappskokompetens är guld värt. Dessvärre hade jag uppehåll i 6 år efter att jag tagit "examen" på tappsko, och därmed försvann vanan samt självförstroendet för att slå på tappskor.

När jag skaffar häst ska jag leta reda på en sån kurs för att repetera. Nu känns det inte som någon vits eftersom jag kommer hinna glömma det igen...

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när... 2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 276
Senast: Hedwig
·
Hästvård Mitt fullblod med ömma sulor blev skodd för 2 v sen. Fick ett sömtryck o hon var halt i några dagar o ömmade en del tills hältan avtog...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: Freazer
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 558
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?