caan

Trådstartare
Hur gör ni när eran häst får en tappsko? Slår ni på en ny eller låter ni hästen gå utan på en hov tills hovlsgaren kan komma?

Jag brukar i vanliga fall slå av skorna om hovslagaren inte kan komma på en gång, men nu har jag inga verktyg till det och hovslagaren kan inte komma förrän om en vecka. Hur skadligt är det för hästen att gå så, blir det inte snebelastat? Han verkar inte så öm som han brukar, och han går i mjuk gräshage dygnet runt och jag kommer inte att rida förrän skon sitter på.

Sv: Tappsko

Vi har en låda med hovslagargrejer så vi slår på skon om den finns, annars letar vi på en som passar bland gamla sparade skor.

Funkar inte det av någon anledning (trasig hov eller att det inte går att hitta en lämplig sko) så åker vi till hovslagarens drop in ställe :D :bow:

Om han går i gräshage och inte rids så skulle jag absolut inte oroa mig över att han har en tappsko.
Jag brukar dra av den andra skon om hovslagaren vet att han dröjer, men annars får den sitta på. Om skon är opåverkad kan jag slå på den själv i väntan på ny skoning.
Men som sagt jag tror inte du behöver oroa dig över snedbelastning :)

Idag hade vi dagstur med skolan och skulle öva tappskor. Så när vi kom fram till våran lunchplats så band vi först fast hästar, sedan gjorde upp en eld och därefter lite genomgång av verktyg man kan ha med sig ut på tur för att slippa hela skolådan i sadelväskorna. Efter det var det bara att börja, vi drog av en sko på vår häst och sedan slog vi dit den igen :)

Vi hade även med oss nyare skor för att öva att slå på ute också, riktning är det inte att tala om om det är panik men just bredda eller minska bredden för att passa hoven.

Så jag kommer fortsättningsvis att slå på tappskor själv :)

Men nu går mina pållar barfota då men den dagen dom skos ;)

Jag hade inte varit rädd att låta pållen gå utan en sko i hagen om du ändå inte ska rida...

Jag försöker slå på själv om jag kan. Annars ringer jag hovis och väntar med ridning tills han kommer.
Tror inte din pålle mår så dåligt av att inte ha sko på en vecka om du låter honom vila. :)

lite tråd kapning

hur gör ni då hästen halvt trampat av sig ena skon så att en söm åkt men resten sitter där + att skon blivit lite glapp där hästen trampat på den/sömmen lossnat? hade ni spikat i en ny söm eller låtit det vara men ridit med boots på det benparet för at undvika mer glapp?

hovslagaren kommer inte förens veckan efter att sommarlovet börjat, och då pollan tappade en hel del skor under förra sko parets bruk så känns det lite elakt att dra hit honom igen för en endaste söm:( (han bor ca 2mil härifrån och har fullt upp)

Är det bara en söm som saknas eller om skon sitter löst så brukar jag slå i den saknade sömmen eller (vid glapp) dra ur någon av sömmarna och nita i en ny för att skon ska sitta till nästa skoning.

Har inte lärt mig att slå på tappskor än så de brukar få gå med en sko mindre tills hovis har tid och så får de vila alt. ridas lätt/longeras på bana med ganska mjukt underlag.

men är det bara att sätta i den nya sömmen i det gamla hålet?? isåfall så får jag köpa lite sömmar.

Ja, typ. För när du nitat fast den så sitter det ju garanterat bättre än innan. Slår du på den försiktigt och drar ut den och gör om ifall den råkar komma ut för högt upp i hoven så är det ju ingen fara.

Han får gå med tre skor och vila från arbete tills hon kommer och slår på den igen, vilket oftast sker inom ett par dagar.

Jag skulle också vilja lära mig hur man slår på, det vore så smidigt om man kunde det själv :p

Nej, han mår inte dåligt av att vila en vecka, det är jag som gör det ;) Vi har nyss flyttat till ett nytt stall och jag vill så gärna ut och rida, och då ska han passa på att slå av skon :mad: :D

Nu ändrar jag min fråga.

Om hästen ömmar i den hoven utan sko, hade ni gjort på samma sätt?

jag hade slått i skon igen (dvs om jag hade kunnat), alt bett snälla grannen som är en mästare på tappskor slå i den^_^
min häst ömmar lite utan skor och behöver ha ngt på fötterna för att inte hovarna ska slitas ner helt på 10sek. om hästen inte ömmar och har bra hovar så hade jag tagit av den andra skon också för att det ska vara jämt tills hovslagaren kommer:)

Min hovis vill slå på skon inom 24 timmar så jag ringer honom och sen är det kirrat. Han påstår att det bara är min häst och en till som tappar skor;)

När jag tränade hoppning så slog min hopptränare på skorna, dvs om jag hittade skon igen och om det var nära träning.

Han verkar klara sig ganska bra, men han har blivit lite öm. Det märks att hästarna gillar att gå i den delen av hagen där det är sankmark, idag hade två hästar till tappat skorna :p

Och nu när jag är så ridsugen, så måste jag vänta ända tills nästa vecka.

Rider ni samma dag som hästen skos?

ibland, med förra hovslagaren så fick jag rida till grannen nästan en km bort för att sko då hovslagaren inte ville köra hem till mig och sko :/ men gamla hovisen försvann spårlöst förra året och både grannen och jag fick akut söka upp nya hovslagare. men nya hovslagaren så brukar jag rida innan han kommer eller på kvällen efter att hästen har fått gå in de nya skorna i hagen nån timme först.

ska hovslagaren ta och sko "hela" hästen eller bara slå i tapp skon då h*n kommer? om hela hästen ska skos om så kan du kanske ta bort alla skorna och sen se till att rida på mjukt underlag som äng, padock eller ev skritta i skog (och inte på grusväg, steniga stigar eller asfalt)
förra året då hästen hade 2 tappskor och hovis hade extremt bråttom till flygplatsen så tog han av alla skorna och raspade till dem. det var dock samtidigt som hästen skulle till sista återbesöket angående hälta, blev frisk förklarad då så då skrittade jag i padock i 2 veckor innan hovis kom tillbaka och kunde sko.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
754
Senast: Ajda
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 562
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka