Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

finapina

Trådstartare
I förrgår när jag red på ridskolan fick jag en sån "hopplös" känsla. Jag har haft den flera veckor nu. Det känns inte roligt att rida där mera...Det är inget fel på stället o ridläraren är bra men det känns så meningslöst på ngt vis att rida runt på ngn häst man inte får ngn speciell relation till.När man haft hästen 6 v ska man byta igen. Man hinner inte bygga upp o utveckla ngt, man får inte välja häst... Ridläraren märker att jag är låg efter lektionerna, men jag vet inte riktigt vad jag ska svara när hon frågar. Man kan ju inte säga" Det känns så meningslöst att rida runt, runt här på en häst det kanske inte ens klickar med"...Det känns så meningslöst att jag inte ens orkar anstränga mig, skiter i om volterna blir 4- kantiga ung.Längtan att bara rida en o samma häst, utvecklas tillsammans med den blir allt starkare. Börjar även känna att detdär runt, runt o dressyra i ridhuset börjar stå mig upp i halsen.Har ridit många år på ridskola nu. Skulle vilja lära mig mer om NH, trail o sånt "alternativt". Så peppa mig nu att orka rida kvar resten av terminen! ( Har betalat in dyra pengar, fås ej igen ) Ni som slutat på ridskola- varför? Vad gjorde ni istället? Fördelar med att rida kvar? Jag har även en jättefin medis- häst, en riktig kamrat, men det är lite oklarheter med honom ( säljas? Ägaren behöver ev inte medis mer? ) så jag har behållt min ridplats på ridskolan pga detta eg. Fy jag vet varken ut eller in.Och inlägget blev galet långt! Förlåt.
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Under de år jag red på ridskola kände jag så i perioder. Det som höll uppe var att vi var ett gott gäng i samma grupp. Jag hade dock mina "utflykter" med medryttarhäst, uppehåll för barnledigt. Ska kanske tillägga att jag är 52 år och red på ridskola i säkert 25 år, så jag hann byta en del hästar och ridlärare ;)

Men för fem år sen köpte jag egen häst, nu har jag två! Det är jätteroligt, men jag ibland sakna samhörigheten, speciellt som jag har hästarna hemma på egen gård. Men det motverkar jag genom att åka iväg och träna ihop med några av mina gamla ridkompisar :)
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Känns det verkligen segt-går det att sälja dina lektioner till någon som vill rida?
Annars kanske du kan försöka hitta motivation inför varje lektion, exempelvis fundera ut vad du vill ha ut, lära dig eller testa med hästen, som en del av ett framtida mål med din ridning? Bara så att du fixar terminen så att säga ;)

Sedan är det väl jättebra att prova lite annat?
Ta en westernkurs, eller börja hjälpa någon som har islandshästar o lär dig rida dem eller annat du är intresserad av? Livet är långt o det finns många varianter av ridning :)
Är snart 40 själv och har under årens lopp provat lite olika former, även om du i slutändan inte blir någon, exempelvis jockey, så är det intressant att prova och man får med sig kunskaper man kan ha nytta av!!
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Åh, jag tycker precis tvärtom! Älskar mina ridlektioner mer än allt annat och då rider jag ändå världens finaste häst utöver ridskoleridningen. Jag tycker att det är fantastiskt roligt och spännande att åka dit och inte veta vilken häst man kommer att få denna gång, utmaningen med att rida olika typer av hästar och allt man lär sig av detta. Skulle inte vilja vara utan ridskoleridandet för allt i världen! :)
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Jag kände också att det blev rätt meningslöst att rida på ridskola när jag gjort det ganska länge, hade istället turen att få hjälpa till i ett stall där jag fick använda mina egna kunskaper utifrån mitt egna "hästperspektiv". Då hade jag gått hästinriktning på gymnasiet etc och hade förmodligen fått nog av den strikta hästhållnings-inriktningen jag fick lära mig på gymnasiet. Det behöver inte vara dåligt att rida på ridskola, beroende på vad man vill göra, huvudsaken är att man får hantera olika sorters hästar för sin vidare utveckling.
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

I förrgår när jag red på ridskolan fick jag en sån "hopplös" känsla. Jag har haft den flera veckor nu. Det känns inte roligt att rida där mera...Det är inget fel på stället o ridläraren är bra men det känns så meningslöst på ngt vis att rida runt på ngn häst man inte får ngn speciell relation till.När man haft hästen 6 v ska man byta igen. Man hinner inte bygga upp o utveckla ngt, man får inte välja häst... Ridläraren märker att jag är låg efter lektionerna, men jag vet inte riktigt vad jag ska svara när hon frågar. Man kan ju inte säga" Det känns så meningslöst att rida runt, runt här på en häst det kanske inte ens klickar med"...Det känns så meningslöst att jag inte ens orkar anstränga mig, skiter i om volterna blir 4- kantiga ung.Längtan att bara rida en o samma häst, utvecklas tillsammans med den blir allt starkare. Börjar även känna att detdär runt, runt o dressyra i ridhuset börjar stå mig upp i halsen.Har ridit många år på ridskola nu. Skulle vilja lära mig mer om NH, trail o sånt "alternativt". Så peppa mig nu att orka rida kvar resten av terminen! ( Har betalat in dyra pengar, fås ej igen ) Ni som slutat på ridskola- varför? Vad gjorde ni istället? Fördelar med att rida kvar? Jag har även en jättefin medis- häst, en riktig kamrat, men det är lite oklarheter med honom ( säljas? Ägaren behöver ev inte medis mer? ) så jag har behållt min ridplats på ridskolan pga detta eg. Fy jag vet varken ut eller in.Och inlägget blev galet långt! Förlåt.
:love:
börja med western direkt. innan du har ledsnat så mycke att du inte tycker det är roligt med hästar alls. eftersom du skriver det själv så tror jag att det är det du igentligen vill. jagit har ridit western i 7 år och det var set bästa som hänt mug
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Om du verkligen inte får någon glädje utav ridskolan kanske det är bättre om du hittar något annat! du skriver att stället och ridläraren är bra, men hur är hästarna? får du rida hästar som passar dig och som du tycker är roliga att rida? När jag började på min ridskola så fick jag i början under en tid bara rida "nybörjarhästarna" som jag tyckte var väldigt tråkiga att rida. Då kände jag mig väldigt omotiverad. Men sen när jag fick börja rida hästarna som passa mig bättre har jag alltid tyckt om att rida på ridskolan. Sen ett tag tillbaka har jag haft medryttarhästar, och en blandning av ridskolan och att vara medryttare är verkligen något som passar mig. På ridskolan får jag verkligen utvecklas inom ridningen och för mig gör det ingenting att inte få den närme relationen till ridskolehästarna då jag kan få det utav mina medryttarhästar. Att rida en ridskolehäst 6 ggr i rad är ändå ganska mycket tycker jag, då jag byter häst väldigt ofta. Om du känner att ridskolan fortfarande är tråkigt efter terminens slut, så kan du kanske skaffa en ny medryttarhäst (om din nuvarande inte går att fortsätta på) och prova på nya saker inom ridningen!
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Ja jag vet inte. Funderar också om jag är så otroligt trött på dressyr på en bana efter den långa vintern och har fått typ "överdos" av dressyrövningar. På medishäst har det nästan varit enda ridalternativet i vinter. Å andra sidan har jag ju tyckt att det varit skönt och fara till ridskolan 1 g / vecka o kunna rida rejält utan att vara rädd att hästen halkar.Men nu är jag så ( förlåt) j-a trött på att rida skänkelvikningar och volter...
Hästarna där är väl ganska ok ( men jag har inte hittat ngn favorit), jag bara inte får dendär känslan av att jag har "hästen med mig". Det blir en ond cirkel: inget roligt- orkar inte anstränga mig- går dåligt osv....Klart det inte funkar. :( Jag bara väntar att vi ska börja hoppa igen. Det är det enda som känns lockande och roligt. Men hur ska jag stå ut till dess? Har så svårt att hitta motivation och glädje.
Ja, vilka lyxproblem man har...Man skäms lite...
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Berätta för din ridlärare hur du känner, det verkar ju som att ditt långsiktiga mål är en egen häst och om du berättar för din tränare varför du är låg och vart du siktar så kanske hen kan hjälpa dig med tips och råd på hur du ska nå ditt mål. När jag skaffade egen häst efter att ha varit medryttare och ridit på ridskola så var min ridlärare ett stort stöd och hjälp både innan och efter att jag köpte min egna pålle
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Berätta för din ridlärare hur du känner, det verkar ju som att ditt långsiktiga mål är en egen häst och om du berättar för din tränare varför du är låg och vart du siktar så kanske hen kan hjälpa dig med tips och råd på hur du ska nå ditt mål. När jag skaffade egen häst efter att ha varit medryttare och ridit på ridskola så var min ridlärare ett stort stöd och hjälp både innan och efter att jag köpte min egna pålle

Oj, du läste verkligen rätt mellan raderna:). På vilket vis har du fått hjälp och stöd av din ridlärare ang hästköpet? Intressant.
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

När ridläraren frågar, svara att du väldigt gärna skulle vilja fortsätta rida samma häst resten av terminen (kan funka om det inte är allas väldiga favorit). (För att orka resten av terminen alltså.)
 
Senast ändrad:
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Kan du inte kombinera ridskola med medryttarhäst? Jag hamnade i din situation sist jag red på ridskola, men när jag blev medryttare började jag mer uppskatta ridlektionerna för att kunna hålla uppe dressyrkunskaperna medan jag red i skogen på medisen.

Numera är det tvärtom för mig: jag tycker att jag har fastnat i skogsridningen med medisen och inte har någon som kan korrigera mig. Nu längtar jag istället tillbaka till ridskolan, att få träna och rida olika typer av hästar.
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Har också varit i lite den sitsen, men tyckte att det släppte lite när jag skaffade medryttarhäst. Då blev det dock mycket skogsridning och långturer på dåvarande medisen, och lite westernträning, så det blev ju någonting helt annat att variera med.

Nu har jag inte ridit på ridskola på ett år, dels pga ekonomin och dels pga att jag känt mig nöjd med mitt hästande som det är i dagsläget. Just nu rider jag enbart tävlingstravare, vilket blir mest ridning rakt fram i skogen och konditionsträning och det har varit jätteskönt att få rida helt utan krav ett tag men suget efter att rida på ridskola börjar definitivt komma tillbaka. Man kanske behöver få sakna det lite ibland? :)
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Oj, du läste verkligen rätt mellan raderna:). På vilket vis har du fått hjälp och stöd av din ridlärare ang hästköpet? Intressant.

Såg din andra tråd under ridning ang kunskaper innan man skaffar egen häst. Min ridlärare hjälpte mig med att fundera igenom vad jag behövde lära mig i form av sjukvård, foder etc. Fick tips på vad jag kunde läsa. När jag letade häst så hjälpte hon mig med att fundera ut vad jag skulle leta efter för häst baserat på min kunskap och plånbok. Hon hjälpte mig även med att gå igenom annonser som jag printade och tog med till stallet för att göra ett urval på vad jag skulle ringa på.. Sen provred jag och filmade och hon tittade på filmer med mig och åkte även ut å tittade en andra gång- gång nr två så red hon hästen och kollade när jag red.

När jag väl hade min pålle så tränade jag för henne på privatlektion en dag i veckan och jag kunde alltid fråga om träningsupplägg och om han fick ngt sår eller liknande.

Jag är otroligt tacksam för den hjälp jag fick. Tror jag undvek ett antal nitar på vägen och hittade en fantastisk första häst som jag hade mkt kul med!
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Jag har ridit på ridskola i iaf 6 år och har känt så i perioder men ändå fortsatt. Jag fortsatte eftersom det finns två hästar på ridskolan som jag klickat med. Jag märker att vi har något speciellt. Min dröm är att jag någon dag ska kunna köpa båda två eller iaf en av dem. Själv har jag försökt leta efter någon som behöver en medryttare men aldrig hittat det jag söker så det är också en av anledningarna varför jag rider kvar. Vill inte sluta med hästar.
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Prata med de andra i gruppen hur känner de? Om det är fler som tröttnat på att rida runt och bara dressyra (utgår från att du går i nån hyfsat avancerad grupp om du ridit länge) så kanske ni kan be ridläraren om att få ett annorlunda upplägg. T.ex. inleda varje lektion med nån markarbetesövning, öva longering, tömkörning eller vad det nu är möjligt att göra utifrån vad hästarna kan och vad som är möjligt och vad ridläraren har möjligheter och kunskap för. Om du är sugen på att hoppa kan du inte försöka sälja några ridlektioner i din ordinarie grupp om ridskolan tillåter och boka in några privatlektioner med hoppning istället? Sen är ju de förslag du redan fått med att t.ex. rida en häst hela terminen bra om inget av mina förslag är möjliga.
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Jag hade samma känsla när jag "Bara gick på ridskola"
Sedan, när jag fyllde tolv år fick jag en sköthäst, John hette han och jag fick ett speciellt band till honom. Men sedan så sålde dom John, och jag blev helt förkrossad! Jag kände inte för att gå tillbaka till ridskolan men gjorde det ändå. Efter några veckor kom jag på att jag kunde få en medryttarhäst! :D
Jag och min medryttarhäst (Nino) trivdes jättebra tsm! Men så räckte inte det till och jag skaffade en egen häst, ett Engelsk fullblod. När jag var fjorton år fick vi ett föl på henne! Mitt engelska fullblod hette Estelle och fölet Måns. Men redan när jag var femton år så tröttnade jag på att ha så mycket ansvar! Så i ett halvår hade jag ingen häst att rida. Jag red lite på ridskola då och då men annars ingen ridning för mig! Men nu har jag faktiskt skaffat en foderponny, Lucia heter hon. I början fick jag ha henne på prov, och vi var som skapta för varandra! Så sedan så skrev vi ett kontrakt, att jag var tvungen att ha Lucia iaf i 2 år! Så jag får göra vad jag vill med henne! Haha lite lång historia, men men! :d
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Jag har ridit länge på ridskola, snart 30 år, och i perioder har det känts motigt. Men nästan alltid har det varit så att jag inte trivts antingen med hästen eller ridläraren, så då har jag bytt, helt enkelt. En bra instruktör ger en alltid något att jobba med, då blir det inte tråkigt för man har alltid något nytt att jobba med och förbättra.

Sen kan man absolut bygga upp en relation med ridskolehästar också, intressera dig lite för dem och fundera på hur du ska rida nästa pass för att det ska funka bättre på just den hästen, det verkade ju ändå som ni hade samma häst sex gånger? Då blir man ju motiverad, för man vill undersöka om planen man har funkar.
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Min hopplösa känsla var så hopplös att jag slutade vid jul. Jag utvecklades inte alls tyckte jag, och hade en jättekonstig kluven känsla av att dels inte få tillräckligt av varken feedback eller utmaningar (ville alltid hoppa högre, testa svårare övningar o.s.v. och inte alltid bara höra "det såg bra ut idag" när det inte alls var bra bitvis) men samtidigt dels vara rädd varenda lektion för... ja, för vad vet jag inte...

Har blivit så anti att nu rider jag inte alls istället, nästan bättre det. :crazy:
Medryttarhäst vill jag inte ha, är inte tillräckligt duktig för det tycker jag. Är som sagt dessutom lite smått hästrädd och allergisk mot hö och spån, vilket gör stallskötsel svårt. På DET viset passade ju ridskola bra, jag tål själva hästarna. :)
 
Sv: Tappat sugen med ridskoleridning- är jag ensam?

Jag är rättså nybörjare med ridningen.. Men jag red på en ridskola i ett halvår ungefär, (är vääldigt snabblärd plus att jag red när jag var mindre, 17 när jag började igen..) jag lärde mig saker de första tre privatlektionerna jag hade. När jag hoppade in i en grupp på häst efter de lektionerna lärde jag mig iinget. Dock så är dom hästarna på det stället väldigt tråkiga, man kan jämföra dem med ett gäng kameler typ. Om de hamnar utanför gruppen blir dem galna och vill helst slänga av sin ryttare typ. Så jag tröttnade något extremt på det stället och började med privatlektioner på en mindre MYCKET bättre ridskola ;)

Nu ett halvår senare står jag med det absolut lärorikaste av allt, en egen häst, bra tränare och en hjälpsam mamma! Är så glad att jag tog det beslutet att skaffa en egen. Jag har kommit riktigt långt och ska börja tävla redan i höst :)
Självklart kan man inte köpa häst bara sådär.. Jag hade foderhäst förra sommaren och lite i höstas också innan jag bestämde mig :)
Har aldrig varit lyckligare än vad jag är nu!

Ridskola är inget att rekommendera. Kanske om det är känt att det finns bra hästar och små grupper. Samt va fodervärd någon dag i veckan. Det gör väldigt mycket att få mysa helt själv hur länge man vill med hästen. Man får ett annat samarbete och lektionen blir roligare! (Rider i grupp med min häst på ridskolan min tränare har och lär mig bara mer och mer!)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
518
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 551
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
778
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fick besked om att jag inte får byta ridgrupp till hösten, vilket orsakade en hel del besvikelse och satte igång tankar om vad jag...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp