tappat skon & söndrig hov

H

hippihopp

hejhej ! :laugh:

min kompis har sin häst hos mig nu över sommaren, & hennes hästs sko satt innan lös men för några dagar sedan så trillade den av. jag vet inte om dom har fått tag på hovslagare än ( han svarade inte sist dom ringde ) men iaf så sitter sömmen ( spikarna lr vad ni nu kallar det ) kvar i hoven :crazy: kan få bort dessa på ngt sätt eller ska man låta hovslagren göra det ?? han haltar oxå lite , eller han lyfter & sänker iaf huvudet när han går , som om han har ont. & så har hans ho fläkts upp & gått av rätt så mkt :cry: han har inte fått några sprickor i hoven som går uppåt lr vad man ska säga ( mot kronranden ) men det har gått sönder nere vid :/ finns det något man kan göra utom att ringa hovslagare ?? tack för svar ! :laugh:

Sv: tappat skon & söndrig hov

Man kan ta bort sömmarna som sitter kvar, böj upp änden lite på dem och dra sedan ut dem med tång.

Man kan också raspa bort sånt som blivit uppfläkt och jämna till lite. Dels kan det hjälpa mot att han är öm, men det förhindrar också att det fläks upp mer.

Det är inte så konstigt att hästen är öm, om man har en sån barfotaboots så kan man sätta på det, men det är det väl inte många som har liggande hemma. Annars får man se till att den går i en så jämn och mjuk hage som möjligt tills hovis kan komma.

ahaa ! :idea:

tack så mycket för svaret :laugh: ska se om jag hittar en tång ngnstans :D & kanske en rasp oxå , men jag är inte säker på om vi har det ?? :d tack iaf för svaret ! :bow:

Hälsa din kompis att till nästa gång den har en glappsko- ring hovis eller ta bort den innan den slits bort.

hovarna växer mer sommartid o går den på bete blir det mer slitage på sömmen som då kan göra att skon släpper. Man bör därför sko om oftare sommartid.

okej :)

ja, men jag tror inte att dom hade ngn hovslagare som var hemma lr nåt sånt, men så ringde dom till mig & frågade efter vår hovslagare, men när dom ringde honom så var där ingen som svarade :crazy: men vi får väl se hur det går :laugh: tack iaf för svaret :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 463
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en ny häst som är extra känslig om hovarna enligt förra ägaren. Har haft tapp sko vid mig o då har han svullnat upp fort o...
2
Svar
32
· Visningar
5 566
Senast: mackan
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 016
Senast: Starstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka