Tappat silikonet

Glimfeather

Trådstartare
Min häst blev skodd för ungefär 5 veckor sedan. Hovis satte på kilsulor fram men silikon mellan dem och hoven. Nu har silikonet åkt ur ut en av hovarna. Hon behövs verkligen inte skos om nu, men kan det vara farligt på något sätt att hästen går utan i ena hoven? Jag menar om det kommer in skit och så? Kanske blir en hovböld... Det är på det benet som hon har en misstänkt kotledsinflammation om det gör någon skillnad.

Sv: Tappat silikonet

Silikonet sattes ju dit av en anledning, dvs av medecinsk anledning, jag antar för att stötdämpa och därmed mildra om hon har kotledsinflammation. Med andra ord inte så lyckat att gå utan eftersom hon fortfarande är under utredning, dessutom har du väl ett glapp nu mellan skon och hoven, så hon kan lätt riva av sig skon. Jag skulle ta ut hovslagaren.

Det var inte vet som sa att hon skulle ha silicon, det är nåt som hovis kommit på själv. Gjorde det öven på en annan av ponnyerna i stallet som fick sulor. Vet sa bara att tårna skulle kortas ner.

Aja, får väl ta och ringa henne i morgon och fråga, men då vill hon säkert sko om fast det inte behövs och jag har inte råd med det justnu. Förra gången skulle hon envisas med att sko om bakfötterna fast det bara var 3 veckor sedan senast.

Sillicon har man för att inte smuts/grus osv ska komma in under sulan. Stor risk för hovbölder o dyl om stenar lyckas kila sig in...Silliconet kan sprutas in trots att hästen har skor på sig. Den behöver inte skos om bara för det. Har haft ¨hästar med sulor, en del hovisar lägger silliconet innan skon slås på, andra när skon väl är på plats.

Okej, det visste jag inte, jag kanske till och med kan göra det själv om jag kollar innan att det inte är nån skit där? Hon sa att silikonet var där för att det skulle bli stötdämpning nämligen. Jag får ta och ringa henne i morgon då!

Utan silikon? Men det finns ju hästar som går med hela sulor hela vintern? hur klarar de det?

Min ena häst gick med sulor och sillikon innan. Och ibland trillade lite ur. Då köpte jag eget sillikon på byggmarknaden och sprutade in. Det ska va våtrumssillikon som är antimögel behandlat.Det är precis sådant som min hovis använder. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 883
Senast: Missemus
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar