tappat päls

M

makejo

min häst har 3 ställen på huvudet nu som han tappat päls på ?? det är inga sår utan bara torr hud o så ingen päls på dem fläckarna, jag vet inte vad det kan vara , jag har bara haft honom 1 månad ungefär

det sitter som om det skulle vara skavsår men han har bara grimma korta stuner när jag ställer upp honom i stallgången aldrig annars o bara träns korta stunder när han longeras ( är inte inriden ännu)
och nu har han tex inte haft något på sig alls på 3 dagar o nu har han fått det på en ny fläck?

Sv: tappat päls

min häst har 3 ställen på huvudet nu som han tappat päls på ?? det är inga sår utan bara torr hud o så ingen päls på dem fläckarna, jag vet inte vad det kan vara , jag har bara haft honom 1 månad ungefär

det sitter som om det skulle vara skavsår men han har bara grimma korta stuner när jag ställer upp honom i stallgången aldrig annars o bara träns korta stunder när han longeras ( är inte inriden ännu)
och nu har han tex inte haft något på sig alls på 3 dagar o nu har han fått det på en ny fläck?

Min unghäst började få flertalet kala fläckar på hals, huvud och bål förra vintern. Det hela blev värre och värre och till våren hade han massor av fläckar på ovan nämnda ställen. Jag blev såklart livrädd och trodde också att det var ringorm eller pälslöss.
Har gjort hudskrap och även kollat lössen i samband med sövning på klinik (i samband med kastration) då lössen tydligen kryper ut väldigt fort.
Slutsatsen var: inga löss, vet hade letat jättenoga tillsammans med två assistenter och de hade inte hittat något.
Inte heller ringorm enligt hudskrapet som skickats till SVA för analys.
Ingen annan häst har fått något liknande i stallet och vet ställde sig helt frågande till vad det kunde vara för något. Min personliga teori är att det är något hästen är överkänslig mot.
Har försvunnit över sommaren och ny, mycket ljusare päls har växt ut, men nu senast igår såg jag att det blivit nya kala fläckar.
Det känns så jobbigt när man inte vet vad det är och man vill ju inte att hästen ska bli helt hårlös!

Ringorm ger tydliga sårskorpor eller vätskande krustor i huden där ringen sitter. Är det slät hud därunder är det troligtvis inte ringorm men ett hudskrap kan ändå vara värt det, så att man åtminstone vet att man inte riskerar att smitta andra. Kostar ca 800 med vet och labbanalys inkluderat.
Om din vet kan säga vad det är så pm:a gärna mig eller skriv i tråden för jag vill också hemskt gärna veta om det finns någon vet som kan svara på vad det är för något otyg...

Har provat Switch (på vet:s inrådan), Virkon, eksemsalva, badat flera gånger men inget har hittills hjälpt särskilt bra... :(
Mer än sommarbetet då förstås... :)

oj va jobbigt :( vet. kommer på måndag, ska kolla fläckar ,raspa tänder, vaccinera mot boutolism,stelkramp o hästinfluensa och besikta den andra hästen... kommer nog kosta en del :crazy:
hursomhelst så ska jag tala om ifall det är något jag får svar på.
det är inga runda jämna fläckar utan osymetriska, han ser riktigt torr ut i huden som är utan päls.
såg bilder på ringorm o det tror jag inte att det är, hörde nåt om regnskållor? har inte sett hur det ser ut ännu vet inte vad det är heller men ska leta efter info.
sen nämnde någon skabb :eek: men det kan jag inhte tro jag har aldrig sett han klia sig så borde ju inte vara löss eller skabb el liknande.

oj va jobbigt :( vet. kommer på måndag, ska kolla fläckar ,raspa tänder, vaccinera mot boutolism,stelkramp o hästinfluensa och besikta den andra hästen... kommer nog kosta en del :crazy:
hursomhelst så ska jag tala om ifall det är något jag får svar på.
det är inga runda jämna fläckar utan osymetriska, han ser riktigt torr ut i huden som är utan päls.
såg bilder på ringorm o det tror jag inte att det är, hörde nåt om regnskållor? har inte sett hur det ser ut ännu vet inte vad det är heller men ska leta efter info.
sen nämnde någon skabb :eek: men det kan jag inhte tro jag har aldrig sett han klia sig så borde ju inte vara löss eller skabb el liknande.

Min ungis har även haft regnskållor, huden blir nästan som krokodilskinn under pälsen som ser ut som att den precis har torkat efter ett kraftigt regnoväder. Du kan dra loss päls i penselformade knippen efter en tid. Inget hjälper särskilt bra mot detta heller mer än tålamod och absolut torr häst, inga täcken, ingen väta i stort sett ingenting med fukt får tillföras huden.
Jag tror inte att det är regnskållor på din beskrivning, men hör med veterinären om han/hon vet vad det kan vara så fårdu uppdatera tråden sedan. :)

Jag skulle gissa på någon form av svampinfektion? Jag har en åring som haft/har problem med detta. Hon har kala fläcklar som är något skorviga de sitter lite längst med "kindbenen" och uppe vid och runt öronen. Hon ger ett lite "luggslitet" intryck. Jag smörjer med "pevaryl" efer inrådan från veterinär,(svampmedel för människor) och det fungerar:). Unghästar, precis som unga människor tenderar att ha lätt för att dra på sig olika virus och svampinfektioner.
Hon har även haft regnskållor men dessa sitter oftast längst med ryggen. Dessa kan man raka rent runt och badda med jodopaxlösning så blir det bättre, men det tar tid att få bort.

Lycka till!

min förra häst hade kala kliande fläckar.
Det var pälsätare.
kolla med förstoringsglas och ficklampa efter ohyra :idea:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 503

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar