Tappat mkt muskler!

frittan

Trådstartare
Min häst har tappat mkt muskler. Ser inte alls så bastant och maffig ut som han gjorde i somras. :(

Det visade sig när analysen av höet kom, att höet hade alldeles för låga proteinvärden. Så nu fodras han med protein i kraftfodret

Så, nu undrar jag lite om att bygga upp musklerna igen...
Tips på övningar som sätter muskler i rygg, bakdel, hals, nacke.
Ja över hela hästen kan man säga!

Och hur lång tid det kan ta innan man ser eller märker något resultat alls?

Gärna övningar man kan göra i dressyrpadock. Men även övningar vid uteritt, hoppning osv...

Klättring vet jag och markbommar (gärna upphöjda) men MER!

Och om det finns någon tillskott speciellt för muskelsättning?

Sv: Tappat mkt muskler!

Övningar finns det ju så många..
Om du jobbar igenom hästen ordentligt så jobbar ju musklerna?
Jag brukar hitta på övningar när jag rider, t.ex skritta på en volt, galoppfattning, avsaktning, skänkelvikning, galopfattning, osv..

Är det inte E-vitamintillskott som hjälper musklerna?

Musklerna brukar komma med "normal" träning och rätt foder.
Har även sett stor skillnad på häst som pga konvalecens inte fick tränas, som rasade i vikt under någon vecka i början av sjukdomen, när den började äta ordentligt och fick rätt sammansatt foder - så blev den rund och fin igen trots vila.

Kom ihåg att det kan ta lite tid innan musklerna är tillbaka, de rasar betydligt fortare, även om vissa hästar tar sig snabbare än andra.

Ofta visar sig en proteinbrist i höet såhär års, alltså efter ett antal månader.

Jo så rider jag honom nu också när vi rider i padocken med ständigt nya kommandon och övningar. Vet att galoppfattningar stärker musklerna mkt!

E-vitamin, okej! Jag hade det på min förra häst men tyckte väl inte det gav någon effekt?! Och många i det stallet sa att det bara var påhitt, de där E-vitaminerna. Att träning är det som sätter muskler :d

Jo visst förstår jag väl att träning sätter muskler, men tänkte om det fanns speciella knep för att boosta upp honom =)

Tar det ÅR innan musklerna kommer tillbaka? :confused:

Det kan ju ta lite tid innan foderstaten är rätt inställd så att det vänder (beroende på hur god kunskap man har om hästens behov) och det kan ta flera månader innan hästen är helt återställd, men knappast år om den får rätt foder. Du bör se skillnad till det bättre inom några veckor.

Det kan ju ta lite tid innan foderstaten är rätt inställd så att det vänder (beroende på hur god kunskap man har om hästens behov) och det kan ta flera månader innan hästen är helt återställd, men knappast år om den får rätt foder. Du bör se skillnad till det bättre inom några veckor.

Skönt att höra detta! Han har gått från pampig till typ... inte färdigvuxen unghäst :cry:

Eller okej, kanske inte så extremt men iaf :d

Träna som vanligt. hästen har ju varit välmusklad innan och nu har den förutsättningar genom en bra foderstat igen. Då kommer musklerna tillbaka.

Befinner mig i exakt samma situation som dig. Min pålla som alltid vart rund och fin om rumpen och ordentligt musklad liknades vid Ferdinans mamma senaste dressyrträningen... Även här berodde det på extremt dåliga proteinvärden i höet. Har köpt bättre hö och kompletterar nu med Krafft Protein samt rider för att bygga upp henne igen. Största skillnaden är väl att jag inte kan kräva lika mkt av henne nu som innan, hon måste får sätta musklerna igen. Jobbar henne i en lite lägre form och plockar upp henne endast en del av passet och utökar detta efter hand. Likaså är jag lyhörd för orken vid galoppfattningar och andra samlande övningar så hon inte tröttar ut sig. Problemet är ju att det hinner gå så långt innan man regerar, blir ju lite hemmablind. Först trodde jag att jag äntligen fått ordning på hullet men sen försvann även musklerna...:crazy: I efterhand förklarade detta även en del problem vi haft vid ridning då hon inte orkade samla sig ordentligt och blev mer springig än tidigare. Aktiverade inte heller bakbenen som hon brukar i galoppen. Nu känns det som vi börjar komma tillrätta med ridningen igen och succesivt kan jag öka på kraven men man måste låta det ta sin lilla stund.

Vilodagar är också bra när man ska bygga muskler:) Samt skritturer på lång tygel,ger mer än man tror.

Vad jag känner igen mig i ditt inlägg, och det märks att vi är i samma sits! Trodde precis som du att "aah äntligen har jag fått en vältrimmad häst, inte fetknopp längre" men sen så blev han tanigare o musklerna försvann, då gjorde jag analys och fick fram att protein behövdes!

Hur länge har du fodrat med Krafft Protein? Resultat?
Jag fodrar min med Groov 125 nu!

Kände precis som du av att han inte orkade och blev väldigt springig. Och ARG blev man för att han sprang men nu är det ju naturligt, han orkade ju helt enkelt inte jobba upp sig :cry:

Var det längesen du "kom på" att din häst behövde mer protein?

Att hästen har tillgång på protein, som är bra protein för hästar, t.ex. att det innehåller de viktiga aminosyrorna som lysin. Att jobba hästen iform, stärker musklerna, klättring, off road ridning, övergångar. Att tömköra brukar även vara bra. Att låta hästen gå i en kuperad hage, så bygger den lite muskler även på "fritiden" ;)

E-vitamin är ju somsagt inget hundraprocentigt svar.

huvudsaken är ju att hästen får en väl sammansatt foderstat, att alla näringsämnen och liknande kommer med, samt att den äter mer än den förbrukar, för annars börjar hästen ta av sina muskler när energin tar slut, och då försvinner dom istället..

En vilodag/vecka (eller bara typ promenera vid hand) som majblomma sa gör också mycket.
Hästen måste ha chansen att bygga upp musklerna!

E-vitamin är ju somsagt inget hundraprocentigt svar.

huvudsaken är ju att hästen får en väl sammansatt foderstat, att alla näringsämnen och liknande kommer med, samt att den äter mer än den förbrukar, för annars börjar hästen ta av sina muskler när energin tar slut, och då försvinner dom istället..

En vilodag/vecka (eller bara typ promenera vid hand) som majblomma sa gör också mycket.
Hästen måste ha chansen att bygga upp musklerna!

Han går nu på överskott av foder, så vi får se om man ser något resultat så småningom :) Och som det är nu så rids han inte jättemkt, han har ju sin lugnare period nu när tävlingssäsongen ligger nere. Så han har 1 hel vilodag i veckan och 1 dag där man bara skrittar lite lugnt

Hur har det gått för dig? För mig tog det ca tre veckor innan jag såg en märkbar skillnad på henne och då märktes det även markant skillnad i ridningen då hon orkade på ett helt annat sätt. Fortsatte med Krafft Protein i en vecka till och gick sedan över på Pluss Grön. Nu är det cirka fem veckor sedan jag märkte proteinbristen och hon blir finare för varje vecka.

Hittills har det inte blivit så stor skillnad direkt.
Hans revben syns sällan numera, och han har fått lite mage.
Men musklerna fattas fortfarande.

I ridningen är han lika jobbig som har varit sen han tappade alla muskler.
Springer, skuttar, och hänger i handen. :(

Vet inte vad jag ska hitta på med honom, han har sån galen överskottsenergi, vill ha tillbaka det underbara vi hade INNAN alla muskler försvann :cry:

Ja usch vad trist det är, lite som att börja om på nytt. Men det kommer även om det tar tid. Min dressyrtänare konstaterade att även min pålla fått lite mage nu iaf men fortfarande är alldeles för tunn över rumpa och hals. Ridningen går som sagt bättre men jag kan fortfarande inte kräva allt för mkt samling under längre perioder för då får jag hela hästen i handen lixom du beskriver med din. Får jobba henne i lägre form och plocka upp henne en stund för att sedan släppa ner henne igen. Det enda positiva med det här är att hon förutom muskelbristen är riktigt snygg i hullet, hon som alltid haft lite tendens till mage är nu riktigt smäcker.

Ja vi får jobba på med våra pållar, tids nog kommer musklerna tillbaka.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna fråga kanske blir svårt att svara på men det är såhär: Min ena häst har fallit ur ganska ordentligt efter betet i mitten på...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama