Tappar stigbygeln i galopp? :S

M

moontje

Jag har ett litet problem.. Jag tappar stigbygeln hela tiden när jag galopperar i volt :crazy:
Har inte galopperat på hästen jätte länge pga skada, så började galoppera igen idag och ja.. då tappade jag stigbygeln hela tiden xD
Är det träning som gäller eller ska jag tänka på något?
Hästen älskar fart, och när hon galopperar känns det som man sväver :love:

Sv: Tappar stigbygeln i galopp? :S

du måste ju ha ett tryck på stigbygeln för att den skall sitta kvar på foten, inte svårare än så.

Det fattar jag väl själv också :P Problemet är ju att jag inte kan det, kan inte trycka ner hälen medans jag galopperar. Om jag trycker ner hälen ändå studsar jag bara på hästens rygg :crazy:

Jag har samma problem, tror att det beror på att man spänner låret och drar upp benet utan att man tänker på det, och då blir man "lös" i stygbygeln. Enda sättet att komma åt det är att jobba utan stigbyglar, behöver inte vara i galopp, bara vara utan ett tag i början på passet för att komma ner, och sen tänka på att inte dra upp benen när du galopperar.

Senast ändrad:

galoppera utan stigbyglar ända tills du fått tillbaka känslan, så balansen sitter i rumpan och inte benen, så du kan slappna och trampa ner dem utan att studsa.

Kan det bero på att du har för långa stigläder kanske?
Trampa ner hälen ordentligt.

*kl*

Eftersom du bara tappar den ena stigbygeln kan det kanske vara så att du viker dig i ena sidan? Är det den yttre du tappar? Sträck upp armen rakt upp i luften så du hamnar mitt i sadeln.

Tappar ofta stigbyglarna och enligt ridläraren beror det på att jag kniper mig fast med knäna. Kanske något sånt för dig oxå?

Det brukar bli så för mig med ibland men då:
Slappnar jag av i knäna.
trycker ner hälarna
och typ övar så sitter det sen
För det blir lätt att man kniper med knäna även fast man inte tror det :P
hihi

För det blir lätt att man kniper med knäna även fast man inte tror det :P hihi

Är det fel att hålla sig fast med knäna i galoppen, alltså? Vad ska man annars hålla sig fast med?

Du ska sitta på rumpan, inte klamra och knippa dig fast på hästryggen. Galopp eller ej.

Även vid galopp på volt eller då man gör tighta svängar och hästen lutar inåt? Varför inte? Eller jag hör vad du säger, men det blir nog enklare att praktisera om man förstår anledningen till att man ska låta bli att knipa. Förvirrar man hästen och låter den tro att det istället är en styrning eller vad?

Förmodligen spänner du dig. Man kan tänka åt två håll får att åtgärda det.

Några var inne på att rida utan stigläder och jag köper det. Man hittar en bättre balans och i och med det lättare kan påverka vad man gör i övrigt, tex trampa ner hälarna eller annat.

Å andra sidan kan du faktiskt ha stigbyglar och köra lite lätt sits. Det finns flera grader av lätt sits. Dels där man lyfter hela rumpan från sadeln, som i hoppning. Men det kan även vara att man bara trampar ganska ordentligt i stigbygeln utan att rumpan lämnar sadeln, som att man bara nästan reser sig upp. På så sätt får du ett bra tramp och det är helt ok att rida lite så i galoppen, framför allt tills du hittat takten och hästen kommit i gång i en bra galopp. Då kan man börja sätta sig djupare i sadeln.

Hoppas det funkar för dig.

testa att korta dom, sen ha hälen nere hela tiden.

Jag har under en längre tid haft svårt att hålla kvar fötterna i stigbyglarna, men så köpte jag nya skor och satte i stigbygel plattor! WOW! :p

Det gick superbra, tappade dem inte en enda gång :laugh: Sen upptäckte jag att mina gamla ridskor hade en väldigt hård plastig sula (det gick inte att gu ute när det var halt, man bara ramlade) och de nya är med gummiaktiga ;) Men jag har bara ridit med dem en gång, så jag är inte superduper säker *ta i trä* :D

Troligen sitter du snett och klämmer dig fast med skänkeln så att du inte får ner sätet ordentligt i sadeln (därav att du studsar). Du behöver antagligen sitsträning helt enkelt, med någon duktig tränare/ryttare som kan se hur du sitter och hjälpa dig korrigera det från marken. Det bästa tror jag är att bli longerad utan stigbyglar, eller tyglar för den delen, sitta med spaghettiben och hitta balansen på sittbenen...

Fler kanske svarat ungefär samma sak men det är så att du drar upp knäna och kniper i galoppen för att hålla balansen. Det kan jag nästan säga helt säkert utan att ha sett dig. Sitsträna utan stigbyglar, helt på lina.

Jag har samma problem! Eller, istället för att tappa stigbygeln så åker den in på foten så den sitter vid klacken. Jag vet att det är för att jag inte trampar ner hälarna, men jag är väldigt stel i fötterna och fotlederna. Brukar rida med lite långa stigläder och stretcha många gånger varje dag och innan jag sitter upp. Kanske hjälper för dig också? :)

Jag har samma problem! Eller, istället för att tappa stigbygeln så åker den in på foten så den sitter vid klacken. Jag vet att det är för att jag inte trampar ner hälarna, men jag är väldigt stel i fötterna och fotlederna. Brukar rida med lite långa stigläder och stretcha många gånger varje dag och innan jag sitter upp. Kanske hjälper för dig också? :)

Dock brukar lite för långa stigläder snarare göra att man kniper ännu mer för att man inte får något stöd från stigbyglarna - skulle snarare rekommendera att göra tvärtom, korta upp lädren och koncentrera sig på att slappna av i benet och låta tyngden hamna på fotbladet... :)

Jag har samma problem fast även i trav. Rider ofta utan stigbyglar för att försöka förbättra min sist, höjt och sänkt stiglädrena men det blir ingen skillnad. Även om jag drar ner hälen så åker stigbyglen antingen bak och fastnar vid klacken eller så åker den ur ..
Googlade runt lite för att hitta tips och råd eller för att få reda på vad jag gör som är tokigt och hittade då någon annan som hade problem. Hon red ,som jag, med säkerhetsstigbyglar med ett sånt gummiband och nämnde att det kunde vara för att de va så "sladdriga".
Tänkte prova rida med austaliensiska imorgon och ser om det är någon skillnad, eller om det är mig det är fel på .. :)
Tips och råd är uppskattat, inte kul att träna när stigbyglarna fastnar eller åker ur foten ständigt ..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 700
Senast: Blyger
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 772
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17