Tappar päls

Ottilia

Trådstartare
Hej!
Det är inte vanlig pälsfällning jag undrar om, även om det nog har lite med det att göra.

Min häst (f, 10 går på lösdrift) har börjat tappa päls i små fläckar på halsen. Fläckarna är än så länge bara 3-4 st. och som en halv lillfingernagel typ. Hon fick som kontakteksem i våras under fällningen då hon tappade päls, ibland vätskade sig huden lite och det kliade, Om man kliade där så vart hon nästan i extas och hon gjorde vad som helst för att man skulle fortsätta. Jag har funderat på om det kan vara regnskållor eftersom hon ibland fick som små skorpor, men det ser inte riktigt ut som de regnskållor jag har träffat på tidigare..

Jag frågade veterinären som då sade att så länge det inte blev sår så behövde jag inte oroa mig men om det blir som det var i våras igen så kommer jag be henne komma ut och se om jag kan göra något åt det. Nu tror jag att jag bara kommer få samma svar igen. Än så länge så har fläckarna inte börjat klia eller vätska sig.

Någon som tror sig veta vad det kan vara eller varför hon får som hon får?

Sv: Tappar päls

Jag har samma problem på min gamling, kommer under fälletider och även delar av vintern. Min teori är att, hon får ju väldigt tät päls som man får klippa i 3 riktningar (medhårs, tvärs över och mothårs), att det helt enkelt blir för varmt. Hennes matte har ju liknande problem :angel:. Ska göra ett försök med att klippa henne och försöka anpassa täcken efter väder. Om jag kommer ihåg ska jag återkomma med resultat.

jag har också funderat på samma, speciellt eftersom hon höll i vinterpälsen långt fram på våren när det var varmt och blev svettig. Lite samma nu i oktobervärmen och en redan varm päls som bara verkar bli ännu tjockare.. Vill bara inte klippa eftersom hon går på lösdrift och ska göra det hela vintern:crazy:

Men behåller hon problemen hela vintern tror du? För min teori, som jag skulle vilja bekräfta om det går, är att det ger med sig när kylan smäller till och då borde pälsen ha vuxit till sig lite igen. Jobbigt att täcka lösdrifthästarna, det håller jag med om.

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 325
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 070
Senast: Cactus
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
907
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Valp 2025
  • Guldfasanerna