Tappar päls!!!??

E

embe95

Har just fått upp mitt föl (8mån) från södra sverige, han är nyss avvand.
Han har tappat/ kliat av sig all päls på halsen och har tappat lite päls vid svansen?:confused: Han är pigg och glad annars så han verkar inte må dåligt över det men det ser ju ganska hemskt ut och plus så går han på lösdrift så det blir nog ganska kallt:(.
Tänkte om det kan vara miljö ombytet, nytt hö och så men jag vet inte vad jag ska göra??
Är det någon som har haft eller har något sådant problem? skriv gärna!!

Tacksam för svar!!!:D

Sv: Tappar päls!!!??

Hej!
Jag har ett Irish cob sto som började klia sig i ansiktet och halsen några veckor efter att vi köpt henne. Hon kliade mot allt hon kom åt och till slut så hade hon ingen päls kvar i ansiktet och blodet rann. Veterinären trodde att hon fått en infektion så han skrev ut antibiotika åt henne som skulle ges intravenöst i fem dagar. Efter kuren så vart hon bättre och slutade att klia sig och har nu återfått sin päls igen.
Nu kan det ju vara nåt helt annat som din häst har, men det kan ju vara bra att låta din vet kolla hästen så att du får hjälp att rätta till vad som är problemet.

Lena

Kliar den eller bara tappar eller båda delarna ? Annars fäller ju föl sin ull och kan se onekligen skabbiga ut. Dom ser skabbangripen ut när ullen fälls. Fläckar här och där. Men som sagt, kliar den eller bara hittar du kala fläckar ?

Min bebis gjorde/såg ut så när jag fick hem honom.
Han hade löss.
Kan vara lite svårt att se när dom är så långhåriga.

Pälsätare skulle jag säga att det är. Det hade min lilla tjej också för ett år sedan. Kala fläckar på halsen, runt svansen och ner på låren. Hon såg förskräcklig ut, alldeles maläten. Det verkar vara just så här års, på vårvintern, som lusrackarna lever och ger sig på pälsen. Sök på pälsätare här på forumet, finns massor med trådar om det, och se om du tycker att symtomen stämmer på din häst.
/Arwen

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
3 159
Senast: Korven
·
Hästvård Har märkt mer och mer att min ena ponny tappar mycket tagel, hans tjocka fluffiga man ser nu väldigt tråkig ut och drar man med en...
Svar
3
· Visningar
1 425
Senast: Masse
·
Hundhälsa Hej! Nu behöver jag lite hjälp att tänka av er kunniga hundmänniskor! Jag har en bichon havanaisvalp på 5 månader som jag oroar mig...
2
Svar
30
· Visningar
8 780
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 697
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025