tappar manen??

noble art

Trådstartare
härom dagen då jag tog tag i manen lossade det stora tussar, hur enkelt som helst??? Fast inte över hela manen utan bara på ett stället, ca 1 dm brett mellan mitten o manken, vad kan detta bero på?
Han har, som ni kanske läst i mina tidigare trådar, mkt problem vid päls sättning o fällning, kan det ha med det att göra? han är liksom torr i hårbotten, och det flagar lite som mjäll. han kliar sig inte där, är inte sårig heller på ngt sätt.

Sv: tappar manen??

Ett täcke som ligger an med kanten precis där? Hästen kliar sig mot något just på det stället så att manen "ligger löst"?

har samma problem med en av mina.. Men bara när han har halstäcke på sig, så tror det de är de.. Men kan ocks tänka mig att en av de andra hästarna biter honom där. ( Hon har en tendens att tugga av manar..:P)

det kan inte vara att någon tuggar eller han kliar sig för han har haft täcke med hel hals, men det har jag bytt nu ifall det var så att det var pga den. Fast då borde man ju se att det är av skavt, detta liksom bara faller av??

Tyvärr är det nog hals täcket som är boven här.
Förra vintern "tappa" min man oxå när han hade halvhals.
Hade hals på han nu i vintras & börja då lossa lite tussar på samma ställe & fick då ta av halsen & när det var av så slöt han tappa man.
Han är/var oxå torr i hårbotten där manen lossnat.

ja, jag tror oxå att det är pga halsen , då jag idag tyvärr, pga vädret: det liksom både regnade o snöade småspik från sidan samtidigt som det blåste, valde att ändå lägga på täcket med hals igen så han inte skulle frysa. Dä känner jag att den liksom böjer sig precis där han tappat manen. Nåja, bara ett par dar till med halsen hoppas jag....

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
997
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 859
Hästvård Vad kan det bero på? Vad kan det vara? Ska man göra ngt? Salva? Foder? Han verkar inte irriterad av det, kliar inte svansen mot väggen-...
Svar
2
· Visningar
1 288
Senast: catya
·
J
Hästvård Vad gör man när inget hjälper:confused: Har en nordsvensk åring som för ett par månader sedan började klia sig på halsen, sedan spred...
Svar
11
· Visningar
2 105
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka