Tappar man och svans?

Prickighalsduk

Trådstartare
Min häst har senaste året tappat onormalt mycket tagel! Bara man svagt drar med handen över manen lossnar det, och likaså med svansen. I övrigt mår hästen bra, hon är pigg och glad och visar inga tecken på sjukdom.
Jag har hört talas om att hästar kan tappa tagel som de har vitamin/mineralbrist? Och i så fall tror jag att det är det som kan vara problemet för min häst...
Hon rids regelbundet och är i god kondition (just nu trind om magen pga sommarbete). Hon har det närmaste året ätit hö, mineralsten, vatten och lite kraftfoder beroende på träning. Men om det saknas mineraler, vad ska jag då ge henne?

Någon som kan ha en aning om vad hennes mantappning kan bero på?
Tacksam för svar! :)

Sv: Tappar man och svans?

Hur gammal är hon? Har en islandshäst i hagen på 25 år och jag har märkt att han tappar mycket mer tagel än dom andra två.

Jag ger mina islänningar Krafft mineral i pelletsform. En blå säck som säljs på bl.a. Granngården. Mina hästar är blanka och fina i pälsen och har mkt tagel. Har använt det i över 10 års tid och det verkar fungera mycket bra med övrigt foder såsom hö/bete, saltsten och kraftfoder (musli) vid behov. Och självklart färskt vatten.

vissa gener gör att vissa isisar tappar man och svans, min gammla kille är 17 men han har gjort såhär sen han var 6 =) och han har fått massa tillskott och allt vi trodde han behövde tills jag pratade med veterinär(dom försäkrade mig att det var ofarligt) och forskade lite på hans stam:d

Eksemhästen min har alltid tappat mycket man året runt, dvs inte enbart på grund av slitage från eksemtäcket. Drar man handen igenom följer en klase med. Han har tunna tagelstrån men mycket volym i frissan.

Börja med att analysera höt och sen räkna ut ett foderstat utifrån det. Det är svårt att bara säga på rakarm vad som fattas och vad man ska ge..

Liknande trådar

Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
2 019
Senast: Silvery
·
Foder & Strö Hejsan alla Bukisar! Nu vill jag gärna ha råd och tips på vad jag ska göra. Min häst hade mask här för ett par veckor sedan, vilket...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 228
Senast: Maria_81
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag har en islandshäst som är tretton år. Under somrarna tappar hon sin pannlugg nästan helt och hållet, hon har då endast en liten tuss...
Svar
5
· Visningar
1 882
Senast: Softicut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2
  • Hur ska jag rida het häst