Tappar inte vinterpälsen

Saigon

Trådstartare
Min valack har fortfarande inte släppt all vinterpäls! :eek: Det sitter fullt av tussar kvar på mage och rygg och nästan all vinterpäls är kvar på baken. Främre delen av hästen har dock sommarpäls.

Först trodde jag bara att han var lite sen på det (är nämligen 16 år och de kan väl få lite problem när de blir äldre om jag inte minns helt fel). Men nu när jag kom hem efter att ha varit borta i 14 dagar så ser han precis likadan ut som innan jag åkte....

Vad tror ni att det beror på? Mask? Ngn brist?
Han är avmaskad regelbundet, även i år, men jag har inte gjort ngt träckprov. Men jag får väl ta och göra det.. Eller finns det ngt annat det kan bero på?? Jag har aldrig varit med om det tidigare...

Sv: Tappar inte vinterpälsen

Hej , det blir så med åldern. min 22 åriga ponny tar längre tid på sig för varje år med att tappa pälsen, men hon är superfräsch för övrigt, fick tipset att avmaska med dubbel dos mot nån slags mask, har glömt vilken, annars kan man raka av vinterpälsen frampå våren för att hjälpa dom på traven. Lycka till

Eller så kan det ju vara brist på ngn vitamin? Vår shettis (7 år) fällde in i SLUTET AV JUNI förra året... Usch! Fastän jag borstade och borstade och borstade... Iår gav vi honom B-vitamin, och han fällde pälsen relativt snabbt, sista pälsen fälldes nog i slutet av april/maj. Så kanske b-vitamin skulle hjälpa? Testa nästa år!

Min 6-åriga valack fäller nu det allra sista av sin vinterpäls. Så han var också sen i år. Han blev dock väldigt mager efter min olycka då jag ramlade av honom och inte var ut till stallet på en månad. Så det kan berott på det. Ger honom extra B-vitamin och det gjorde susen!

Min häst är också sen i år. Kan det kanske bero på att det var rejält kalla nätter i april?

OA

Ja allt är väl lite sent i år .Åldern ska det väl inte bero på än ,16 ska han väl fortfarande vara pigg och kry .Närmare 20 kan de få va lite sega att fälla tycker jag . Har du provat att ösa på med b-vitamin?

Min häst som nu är 13 har så länge jag haft honom (sedan han var 5) varit sen med sommarpälsen. han har inte så mycket till päls på vintern och den pälsen håller han på till efter midsommar nån gång.
Han avmaskas enligt alla konstens regler och har en uträknad foderstat.

Kan det bero på att hästarna inte får den proteinmängd som dom behöver för att kroppen ska "orka" fälla pälsen?
Generellt så slog många sent förra året, många hade hö med låga protein värden. Kan vara en bidragande orsak till att så många av era hästar inte fäller pälsen som dom borde, proteinbrist?
B-Vitamin produceras i tarmen om hästen får tillräckligt med stråfoder, har jag hört. Att ge flytande B-vitamin är då borkastade pengar om man inte väljer foderjäst som innehåller protein, vilket behövs vid pälssättning och fällning.

Tack för alla tips!

Han har fått B-vitamin men enbart i flytande form så det kanske vore bättre då att prova med foderjäst... Köper man det på Lantmännen?

Jag ska ta och göra ett träckprov och se så att det inte beror på mask.

Hur tror ni det blir om man rakar honom nu? Han ser ju så misskött ut nu... inte så roligt när man ska tävla. Fast det vet i sjutton hur jag ska klippa honom då, för på halsen och bogen så har han ju jättefin sommarpäls!

Proteinbrist tror jag inte att det beror på i hans fall för vi har haft ett superensilage i år och hans foderstat är uträknad (har fått hjälp av en duktig tjej)

Men överlag tror ni att det enbart beror på åldern? Han har inte haft problem tidigare. Men han var rätt lurvig i vintras. Blev bara klippt en gång på sen-hösten.
Alla andra hästar runt om kring oss har jättefin sommarpäls (inkl mitt sto) så det är verkligen bara han som ut som en "raggar-hund"!

Klipp inte nu - du förstör sommarpälsen och får en stubb som är världsful OCH den skyddar inte mot ett sommarregn ens - än mindre flugfän, hästen har säkert inte ont av sin långa päls. Kan du leva med pälsen så är det väl bäst, rykt tar ju alltid något. För att slippa samma problem nästa år så klipp före nyår och täcka sen resten av vintern - tråkigt men om det nu inte beror på någon brist eller mask så kan det vara det enda att göra.
Tarmrubbning kan vara en orsak - även om värdet är bra på ensilage kan en feljäsning försämra kvaliten och påverka hästens tarmflora. Kolla bajset...ser det ok ut, luktar bra osv.

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 971
Senast: Egonson_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar