Wilfa
Trådstartare
Har ett halvblod, valack, 12 år, som tappar hull. Han brukar göra det varje vinter, men nu sista veckorna har det varit värre än någonsin innan. Nu trillar verkligen musklerna av honom, har tappat massor sista 3-4 veckorna. Enligt foderstaten ligger han på ca 30% överutfodring av såväl energi som protein, med hänsyn taget till att han är tunn och behöver gå upp i vikt. Till saken hör att han har haft stora problem med tänderna tidigare och vi undviker därför kraftfoder, men har mycket bra grovfoder. Värdena är som tagna ur en skolbok .
Tänderna är kollade senast för ca 1,5 månad sedan, så det borde inte var problem med dem igen nu. Han är avmaskad i höstas. Nu funderar jag på vad det kan vara, uppenbarligen tillgodogör han sig inte det foder han får. Har funderat på magsår eller magkatarr. Någon som vet hur det kan yttra sig? Andra idéer om vad det kan vara eller vad jag kan göra?
Tänderna är kollade senast för ca 1,5 månad sedan, så det borde inte var problem med dem igen nu. Han är avmaskad i höstas. Nu funderar jag på vad det kan vara, uppenbarligen tillgodogör han sig inte det foder han får. Har funderat på magsår eller magkatarr. Någon som vet hur det kan yttra sig? Andra idéer om vad det kan vara eller vad jag kan göra?