Tappar hull! *hjälp*

Z

Zsaza

Skulle behöva lite tips på hur jag ska fodra min häst!
Börjar få så smått panik nämligen.
Hästen gick på bete i 3 veckor i början av sommaren, och fick då naturligtvis mindre mat och hö än vad hon normalt får. Hon går fortfarande ute dygnet runt, men nu i en skogshage, nästan utan gräs.
Hon rids i princip varje dag.

Stallägaren fodrar inte nu på sommaren då min häst går ute, därför har hon enbart fått foder en gång per dag. Plus hö två gånger per dag.
Detta var ju inga problem när hon gick på gräs, men nu har hon börjat tappa hull!
Har ökat mängden mat och hö rejält, och hoppas nu att detta ska hjälpa.
Vill ju dock inte panik fodra henne för att hon börjat tappa...

Hur mycket tror ni hon behöver?
Ett halvblodssto på 15 år
ca. 170 i mankhöjd
kraftig
går hyfsat hårt de flesta dagar i veckan...
 
Satsa på ett högkvalitativt kraftfoder. Olika typer av müslifoder brukar vara bra t ex Dynavena, Dodson&Horrell, Gain mfl för att få hästen att hålla bra hull
 
Frågan är hur mycket hö och kraftfoder hon får,faller hästen ur,får den för lite helt enkelt.

Mina storhästar går nu på ett magert bete,jag lägger ut en 24kg bal ungefär varranna dag,el helt enkelt så har de fri tillgång.

Själv fodrar jag med kraft grov(gamla)de får 1kg/dag-2-3kg,vid ridning.

Det är faktiskt ett gissel på sensommaren,spec. med stora ridisar.
 
Krafft Groov, den gamla, är kanon. Den kan du ge upp till 3- 4 kg per dag (enl kraffts foderrådgivare). Mina håller sig jättefina trots taskigt bete.
 
som det är nu så får hon till och med mer mat än vad hon fick i våras, när hon inte gick på bete.
Hon får lusern, betfor, havre +vitaminer två gånger per dag. plus hö 2-3 gånger per dag.

är dock rädd att jag ska panik fodra. i och med att hon får mer mat än vad hon gick på innan.
 
hon får mat 2 grr per dag.
torrt är det 1/2 liter betofr
1/2 l lusern
1 l havre
sen blötläggs naturligtvis betforn och lusernen

exakt hur mycket hö hon får har jag inte riktigt koll på
men det är rejält mycket
skulle gissa på runt 3-4 kg 2 grr per dag
ja, det är samma hö

hon har börjat lägga på sig lite igen har jag märkt.
hoppas att hon snart är som vanligt.
men hur ska jag göra då?
låter det som lagom mycket mat?
hur mycket får era stora hästar?
 
Det där låter väl bra, tycker jag! Du kan ju ge mer hö när gräset börjar tryta, om det behövs.
 
Jag skulle föreslå att du provar att ge din häst krafft groov. Det är ett utmärkt foder för hästar som tappat i hull!!!
 
Jag skulle ha ökat hömängden. 6-8 kg hö om dagen är ju inte mycket till en så stor häst, som dessutom rids varje dag.
För hagen var i det närmaste gräsfri, har jag för mig att du skrev?
Jag vill oxå rekommendera Krafft Groov! :)
 
Min häst tappade hull ett tag innan hans tänder blev fixade.
Bästa med sådana hästar är att låta dem ha bra med bete, gå ute länge + stöd fodring varje dag. Jag ger 1 kg Fibergi Bas sommar förutom det goda betet!
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: skiesabove
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp