Tappar bjudningen ..

J

Jaag_001

Hej ! Jag har en 5 årig vallack , Som jag fick för några veckor sen .. Han har mkt bjudning när jag ridar ut .. Men när jag rider i paddocken tappar han bjudningen HELT .. När jag andvänder för mkt spö / Skänkel så bockar han bara .. Vi har prövat att en står i mitten av volten jag rider på med ett longerspö och när det går FÖR sakta så slår vi med det i marken bakom honom , Då går har frammåt uten att bocka .. Men så ska man ju inte behöva göra hele livet .. Vi tror att det är stt han bara trotsar , Det brukar ju vara så med 5 åringar .. Men är det någon som vet något bra sätt att få fram honom på ? :confused:

Sv: Tappar bjudningen ..

För det första hur stor är padocken?
Vissa hästar tycker att utrymet är för litet och käner sig trängda, och då tappar de bjudningen helt.

Har själv en unghäst som har svårt för att bjuda fram så mkt som jag vill hemma i våran padock, men när jag är nere på ridhuest och rider på den stora padocken där så är det en helt annan fart på henne.

Ang att använda mkt spö och skänkel så kan det få motsatt effekt, du vill att hästen ska gå fram, men hästen försvarar sig mot spö och skänkel och vägrar gå fram.

Mitt förslag till dig är att rida i en stor padock eller i ett stort ridhus och se om det blir någon skillnad!
Det är så onödigt att bli arg på hästen bara för att den reagerar över att den tycker att padocken är för liten.

min foderhäst var likadan.
så ja slutade helt enkelt att rida i paddock ett tag.
han var trött på de och tyckte de var pest och pina
så vi var bara ut eoch red i 2 månader och vips så had ehade han bjudning i paddocken också
men jag tar de försikgt där än
högst 1 gång i veckan. (5 månader sen jag fick hem honom)
ska börja med två ggr i veckan nu när jag ska börja rida för tränare.

Paddocken är 20x40 m .. Men jag vet inte om det beror på det , För att när jag väl får igång honom går han JÄTTEFINT och slappnar värkligen av .. Men det är SVÅRT att få honom att släppa riktigt .. Me det går väl över får jag väl hoppas ;D

Paddocken är 20x40 m .. Men jag vet inte om det beror på det , För att när jag väl får igång honom går han JÄTTEFINT och slappnar värkligen av .. Men det är SVÅRT att få honom att släppa riktigt .. Men det går väl över får jag väl hoppas ;D

Skit i å rida i den på ett tag och träna ute istället. där kan du gärna provocera fram lite situationen då han vill tappa bjudningen (om det går, typ lite jobbigare övningar på bortvägen lr så) och då befästa att ber du om bjudning så ska du få bjudning. Sen rider du extremt korta pass (det kan handla om att trava ett varv efter/före en uteritt i början utan andra krav än bjudning) i paddocken och använder absolut inte mer skänkel än en vanlig hjälp. Går hästen inte fram så gå på den med spöet och beröm sedan massor. Den får heller inte slå mot spöet, det ska inte löna sig att slå. Och du måste vara NOGA med att du inte hindrar hästen med en tungsits eller tryck i munnen, ha helt lösa tyglar och fokusera endast på att få hästen att gå FRAM. Dock inte jaga, en hjälp och svarar hästen så låt den va, låt den springa att varv under beröm och gå sedan ur paddocken och testa nästa gång en vecka senare kanske.

Hej
Hur mycket är hästen riden? En femåring behöver ju inte vara riden specielt mycket. Det troliga är väl att den inte förstår de framåt drivande hjälperna. Jag tycker det är lättast att lära hästarna hjälperna ute på skogsridning, tillsammans med en mer rutinerad häst.
Sällskap gör att de slappnar av på ett annat sätt. Halt igångsättning till skritt, öka och minska tempo, galoppfattning, försöka flytta den något i sidled för skänkel. Tro mig det tar tid att få hästen så musklad att den orkar bära sig i galopp på volt.
Därför försöker vi undvika ridhusridning första året.
för att hästen ska uppfatta arbete som roligt så måste den veta vad du vill. Förstör inte den naturliga framåtbjudningen som hästen har genom att jaga runt den på en ridbana utan att den förstår vad du vill.
LycKa till

Hmm, det låter som min häst. Jag hade kanske för säkerhets skull kollat benen på honom. Låta en vet böjprova. Min tappade först sin bjudning inomhus, jag fortsatte att kämpa med honom och han tappade efter ett tag även bjudningen utomhus. Det visade sig att han hade kotledsinflammationer fram, svårt att upptäcka eftersom det var dubbelsidigt. Numera när han krånglar så börjar jag med en vända till kliniken! Nästan alltid har inflammationerna återkommit eller flyttat sig till bak tyvärr. Min häst är jämngammal med din så detta kan drabba även unga hästar.

Vad det gäller att ta hjälp av andra hästar som draghjälp så skulle jag vanligtvis hålla med men om din häst har ont kan det få motsatt effekt. Min blir frustrerad och kan t o m resa sig på bakbenen och vara allmänt mycket spänd eftersom han då ändå inte går fram och inte hänger med de andra riktigt. Jag vet inte men kolla hästen innan du börjar med andra åtgärder är mitt tips!
Lycka till! :bow:

tretjak skrev:
Jag hade kanske för säkerhets skull kollat benen på honom. Låta en vet böjprova.

Jag har bara haft honom i ca 1 månad och dagen innan jag fick honom vetrinär besiktades han , Då var det inga skador .. Han var då HELT FIRSK :banana: Men isåfall har de ju kommit nyss . Det får vi ju inte hoppas :(

Låter som min 5 åring. Han har massor med energi vid uteritt och hoppning men tycker att krumelurridning är aptråkigt, men har blivit lite bättre. Jag rider bara korta pass på ridbana typ 30 min, med undantag för lektion. Rider inte på ridbana mer än 3 ggr/vecka och helst inte 2 dagar i rad. Jag jobbar en stund, sedan får han göra halt och stå stilla en liten stund. Jag använder alltså stå still som beröm eftersom det är favoritgångarten vid krumelurridning. Under arbetet varierar jag mycket - tempoväxlingar inkl galopprusch vid behov, byter varv, serpentiner, små och stora volter, flytta hit och dit m m och är vänlig men konsekvent och bestämd vid behov. Dressyrtränaren säger att framåtbjudning kommer successivt när hästen blir fysiskt starkare och även förstår att det är det som gäller. När jag började hoppa med honom tyckte han att det var ganska jobbigt och onödigt, men nu är det görskoj, så jag hoppas att han på sikt kommer att tycka detsamma om krumelurerna.

Nu vet jag inte hur mycket din häst är riden innan du köpte honom och vad ni har gjort sedan dess. Det kan ju vara så att han behöver lite vila för att smälta miljö- och ägarbyte, ändrade krav osv. Foderstaten kanske behöver ses över också.

Senast ändrad:

Okej . Jag fick honom för en månad sen , Innan jag fick honom var han NÄSTAN inte riden alls , Han var mest arbetad från marken .. :smirk: Men idag tömlongerade jag honom för första gånen , Det gick JÄTTEBRA :) Han bjöd lite dåligt i början , Men jag försökte göra träningen så rolig som möjligt och när han gick bra så fick han godis .. Sen gick han frammåt jättebra :banana: Så det är väl antagligen bara att försöka göra träningan så rolig som möjligt ! JAg har kollat över foderstaten lite och höjt havren med 1 ½ liter om dagen ..

Försök att få det hela lite roligare. kräv inte för mycet av honom och beröm ofta och slösa med beröm och ofta då också.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 514
Ridning Köpte en, då 5 åring, för 4 månader sedan. Är idag 6 år. När jag köpte honom så hade han stått i 2-3 månader då han växte mycket. (Den...
2
Svar
36
· Visningar
4 388
Senast: Aliide
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 659
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama