tappar balansen och sur

Lindon

Trådstartare
Vid förra skoningen för 6 v sedan märkte vi att hästen hade stora problem med att bli skodd. Han kunde mitt i allt tappa balansen och nästan ramla när han hade upp en hov. Det har han inte gjort förr. Till saken hör också att hästen har blivit helt "omöjlig". Ok, han var ett monster då han kom ( i maj) testade mig som tusan,men sen accepterade han läget och funkade bra. Nu speciellt sista dagarna är han helt sanslös. Har inte ridit p.ga många orsaker, sista gången jag försökte blev han helt vild/rädd ??! när jag skulle sitta upp, galopperade undan mig i en volt, smått stegrade sig...misstänkte att han hade öm rygg. Började massera ryggen smått och lade ridningen på hyllan. Dum som jag var tog jag inte ut vet. Han blev lite lättare, vi var ut och promenerade längs grusvägarna, han bråkade lite i början, drog till diket och tvärnitade för att äta,men jag var envisare än han och efter några nej! så kunde man bara varna lite med "app app" i lite barsk ton så försökte han inte ens. Han älskar att vara ute och titta runt sig och hade väldigt bra tempo med öronen framåt.

Nu i torsdags fick jag inte honom av gården. Bara dra i väg, stampa med bakbenen, piska med svansen, skena i volter runt mig m.m. När jag tömkörde i måndas gick skritten bra i början förutom att han sparkade bakut och tog en rivstart framåt,men efter att jag bett om trav blev han som förbytt. Hästen var typ helt omöjlig att leda efteråt, fjantade sig och vägrade samarbeta.

Saken är den att jag tror att han har ont någonstans. Han kan vara lite envis men inte så ohanterlig att man måste vara rädd för honom. I boxen springer han runt och runt och ställer sig ofta och hotar med bakbenen. Så brukar han inte vara. Han tycker annars det är trevligt att bli ompysslad.

Funderar på något tandproblem också. Han ser ut att ha lite svårt att äta, vet inte men jag inbillar mig att hans kinder (kommer inte på det riktiga namnet!!) ser lite uppsvällda ut.

Vet. ska komma på torsdag och raspa tänderna men jag funderar om jag ska skolka från skolan så hon kan komma tidigare. Men vad ska jag ha henne att kolla?ta blodprov?kan man se på dom om han har nån inflammation. Han var halt i somras i bakbenen, eller stel och hältan skiftade från ben till ben. Min vet. sa att han hade fång och han fick antiinflammatoriskt. Han hoppade några dagar efteråt ur boxen (skulle ha boxvila) och fick fula sår och lymfangit på köpet. Fick antibiotika. Andra veterinärer trodde inte på fång, men jag vet inte..

Usch, känns hemskt:( har dåligt samvete om jag har plågat honom om han har ont nån stans!

Vad är det första ni kommer att tänka på? Dålig balans, tandproblem, sur, vill inte samarbeta/ont vid rörelse..

Sv: tappar balansen och sur

I mina öron låter det som att hästen har ont. Låt veterinären gå igenom hästen och hittar han inget tycker jag du ska ringa en ET ifall det sitter i ryggen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 380
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 878
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar