Tappar bakben-et/en?

Sv: Tappar bakben-et/en?

Det att hon tappade bakbenet är helt borta nu... skor bak å allt blev bra.

Nu har det däremot kommit en annan grej, det är att hon snubblar... tom så mycket att vi gått omkull 3 gånger... endast i skritt, hon lägger sig ner med frambenen, som följd att hon har snubblat till. Hittar inte riktigt balansen igen... jättejobbigt...

Någon som haft liknande problem?

Jag har funderat på att ringa veterinär, men nu undrar jag om det inte vore bättre med massör? Eller är ET bättre?
Står helt rådlös... imorrn kommer det en sadelutprovare och på fredag hovis, ska sko fram... annars ska hon få va hela veckan minst... Råd någon :confused: :cry:

hej..
Det låter bekant det där med att din häst tappar bakbenen.. Det gör min häst också och vi åkte tillBjörn Nolting och kan konstaterade att det var patella. Kolla upp det du med.. Det ä det värt!
Lycka till =)

Det låter skrämade likt hur min häst började efter jag ägt henne i ca 1 månad:crazy:
Tappade HB och tog kortare steg..

Första vet vi hade ute hittade inget men vi tog ut en annan dagen efter som såg de och skicka vidare oss till klinik

Tyvärr tog kampen slut precis innan jul hästen fick avlivas:cry:
Vill inte skräma dig bara säga att de är värt att kolla upp!

Jag har varit rätt orolig över våran vbl travare ett tag men nu vet vi vad "problemet" har varit på våran

Han "kotar över" som det visst ska heta. Han är lite flummig så när han skrittar och inte aktiveras utan går och slöar så kan han glömma bort att räta ut kotannär han sätter ner den så han ställer sig på tån istället och tappar ett bakben. Förut gjorde han så jämt! Hela tiden på rakt underlag men så fort han gick i skogen var det inga problem för då var han uppmärksam på vart han satte fötterna

Förut var det ett helvete rent ut sagt då han var extrem! Gått ner på knä två gånger med syster det första året hon ägde honom. Numera är "överkotningen" nästan helt borta. Det är bara i sällsynta fall som han glömmer bort och tappar ett bakben, speciellt i dressyrarbete i ridhuset glömmer han bort sig i en avsaktning t.ex.

Kan kännas allt ifrån att hela rumpan försvinner till att han trampar om med bak bara när han hinner parera upp. Det här är visst vanligt på unga travhästar, Stig H har någon ung lovande travhäst som gjorde såhär i full trav och föll lätt över i galopp.

Vet du hur hon ser ut när hon snubblar? Har nån sett hur benet beteer sig så att säga?

Har förstått att sådana symptom ofta beror på problem med bakknäna.
Min häst har haft så några gånger i perioder och jag har masserat baklåren och stretchat...och så har det blivit bra. En gång gav jag, förutom ovannämnda, även glucosamin och det hjälpte.
Försök med lite egenvård först och hjälper inte det på en vecka så är det dags för veterinär.

Lycka till !

Oj, såg att det första problemet löst sig.
Snubblandet vet jag inget om, men det kan vara framknäna spm spökar där. Hoppas det bara är ömhet i hovarna och avhjälps med skoning.

Nu har hovis varit ute å skott (heter det "skott"? )
Fick gå med henne lite i gången, men hon kunde inte se att hon satte ner hovarna på nå konstigt sätt heller... Iaf så skulle hon kolla lite i böcker och se om hon kunde hitta nåt där.

Men vad tycker ni? Massör eller ET? Vet inte riktigt skillnaden på dom, men tror att ET är vettigare just i det här fallet?
Råd:confused:

Contessa skrev:
Har haft min häst i snart 2 månader och har märkt att hon tappar bakbenet /en... känns som att hon viker sig lite...jättesvårt att förklara...
Jag hade hovslagaren ute för ett tag sen, hon sa att hon gick snett på bakhovarna, liksom på ena sidan av hoven bara...
kan det ha nåt med det att göra?
Det är en islänning på 9 år...har inte varit sjuk förut enl. förra ägaren.
Gick igenom böjprov u.a
Det är mestadels skogsmulle ridning.
Är på rakt spår, i skritten ffa. Det går över på nån sekund...ca 3-4ggr/timmes ridning, ibland mer eller mindre...

Rider henne just nu barbacka eller med ridgjord...

Börjar fundera på vad jag ska göra??

Spatt, patellaupphakning?? Vad?

Mvh C
Ska jag ta ut en naparapt(stavas)? Vet.?

I vilka situationer? Raka eller böjda spår?

Det kan bla handla om att den inte orkar bära sig utan tappar, behöver mer arbete i rätt form för att orka bära upp dig och sig själv.

Kanske har hon en låsning i ryggen? Min häst hade det och "tappade" baken. Han gick knyckigt med bakbenen i hagen men det kändes inget i ridningen. Jag tog ut en equiatriker som upptäckte och åtgärdade detta. Dock hade han inga problem med frambenen.

Liknande trådar

Hästvård Min häst tappar höger bakben och blir blockhalt 3-4 steg, sedan släpper det. (Alltså, ingen hakning... benet bara viker sig) Kort...
Svar
10
· Visningar
3 740
Senast: Leoni
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 330
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama