Tappar bakben-et/en?

C

Contessa

Har haft min häst i snart 2 månader och har märkt att hon tappar bakbenet /en... känns som att hon viker sig lite...jättesvårt att förklara...
Jag hade hovslagaren ute för ett tag sen, hon sa att hon gick snett på bakhovarna, liksom på ena sidan av hoven bara...
kan det ha nåt med det att göra?
Det är en islänning på 9 år...har inte varit sjuk förut enl. förra ägaren.
Gick igenom böjprov u.a
Det är mestadels skogsmulle ridning.
Är på rakt spår, i skritten ffa. Det går över på nån sekund...ca 3-4ggr/timmes ridning, ibland mer eller mindre...

Rider henne just nu barbacka eller med ridgjord...

Börjar fundera på vad jag ska göra??

Spatt, patellaupphakning?? Vad?

Mvh C
Ska jag ta ut en naparapt(stavas)? Vet.?

Sv: Tappar bakben-et/en?

Jag tycker du ska börja med att prata med en veterinär. Misstänker du att det är något fel på hästen är det nämligen det rådet du kommer få ifrån en seriös naprapat/massör/chiropraktor.

Min häst är snubblig i alla benen. På henne kan man känna innan hon snubblar att nu snubblar hon inom 4 steg. Tyvärr har jag inte lärt mig hur jag ska få henne att inte snubbla. För min häst så handlar det troligen om att hon tappar koncentrationen på det hon gör. Hon ser något intressant och glömmer bort vad hon håller på med. Hon snubblar liksom din bara i skritten.

Min häst hade liknande problem, i hennes fall visade sig (mest av en slump) att hon hade ont i bakknäna.

Hon har under ett års tid gått igenom ett otal böjprov utan anmärkning. :crazy:

/// ghost

Ja, först blir det väl veterinär...

Men det är så skumt...idag när jag red, så red jag själv för första gången, har alltid haft sällskap av andra innan, och då var det ingenting..bara lite vanligt snubbel på frambenen...
Hon va också mycket lugnare och harmonisk... kan de ha nåt med det att göra?

Mvh C

Om det är patellaupphakning det rör sig om känns det som regel som om hästen ska sätta sig. Den tappar hela bakdelen. Det brukar vara värre från början av ridturen och avta när hästen blir varm. En häst med patella blir bättre med mer muskler, och är det så att hästen är omusklad nu, så kan symptomen bli värre.

nej, hela bakdelen tappar hon inte...bara ena bakbenet...

Ska försöka få tag på veterinär nu i veckan, hovslagare också...så hon får sko bak och rätta till snedtrampningen...kan ju vara nåt med det...

Hade oxå det problemet innan med min 19-åriga tant! Vet undersökte och dom hittade inget nytt (kollade även ryggen), har gått igen ett antal böjprov de senare året! Hade sedan tidigare lindriga pålagringar på spattleden (spatt) och dessa var oförändrade!

Men för 8 månader sedan tog hovis bort bakskorna för första gången sedan hon var unghäst! Och vips så slutade hon "tappa" bakbenen... han kunde inte ge någon förklaring och inte vet heller... men hon rör sig väldigt bra igen! :)

Jag tycker det låter som lindrig patellahakning. Jag har det på mitt fullblod, och det känns precis som du säger, att de tappar bakbenet i frånskjutsfasen i steget, så att ryggen sjunker på den sidan. Min häst rättar till sig i samma steg, tappar inte takten eller något sådant, och har ungefär samma frekvens som din. Dock händer det oftast i trav på böjt spår med henne. Mina erfarenheter är att starkare muskler gör att det blir bättre. Regelbunden och varierad motion, mycket fri skritt i kuperad terräng.

Sedan är det viktigt att inte låta patellahästar gå ned i hull, speciellt pga proteinunderskott. Jag har använt mig av lucernpellets och foderjäst som komplement till fri tillgång till hö. Särskilt känslig är min häst vid/strax innan vinterpälssättningen, då hon lätt går ned i vikt och hakningen blir mer uttalad om jag inte höjer proteinintaget. Detta måste ske redan i september, för när pälssättningen börjar synas i oktober (många års riddagbok ligger bakom denna slutsats) är det redan försent, det är precis som om igångsättningen av pälssättningen kostar på jättemycket för kroppen. Jag bor i södra Sverige, så tiderna stämmer säkert inte för tex Norrlandshästar, det finns säkert också individuella variationer.

Det kan ju också hända att det INTE är patellahakning. Men om just det ämnet finns många gamla trådar också om du söker. Lycka till!

Jaa, konstigt är det iaf... Nu har jaf ridit henne ensam ett par veckor...utan nå hästsällskap sås, och då har det inte varit nånting. Red i paddoken (stavas?) idag, då gick hon jättebra..red lite volter osv, och de va inget då heller... vet inte vad det är...
På tisdag kommer iaf hovslagaren ut och ska sko bak, man ser rätt väl hur hon sliter på bara ena sidan...

Får hoppas det blir bättre iaf.

Tack för alla bra svar! :bump:

mvh // C :)

Det jag har lärt mig om tappande av bakben är att armbågarna är paj. Eller ansträngda.

Nu har jag studerat lite mer vad det är hon gör... det är som att hon tar ett litet mindre steg...oftast på höger bakben.

Och bara på grusväg och steniga/ojämna vägar...inte på mjuka stigar och liknande....inte heller på ren asfalt... så jag tror nu bara att det är att hon är ömfotad... min systers häst gjorde nästan likadant när hon va utan skor...och hon är väldigt öm.

Mvh//C

Kan uppdatera lite...
Vet. va ut, hittade absolut ingenting... bara ovillig i vänstergalopp, hon tar nästan alltid höger, antar att hon inte har blivit tränad i vänster galopp så mycket. Men det går framåt.

Bakbenet har hon inte tappat nångån sen jag skodde henne bak. Helt problemfri, så det måste ha varit att hon va ömfotad eller något sådant.

Men nu har hon börjat snubbla med fram istället... jag blir tokig... 2 gångar har vi gått omkull för att hon har snubblat. Tränar mycket i skogen nu,, gå över stockar och sånt är inga problem... men när det är mindre grejer, såsom rötter eller små stenar så slår hon i... antar att det bara är okoncentration...

Det låter precis som patellaupphakning, min gammelponny gör likadant, framför allt i nerförsbackar. Han har levt med det i snart 17år och lider inte av det. Kolla för säkerhetsskull på klinik,med röntgen ser dom vilken typ av patella det är, finns två typer. Slappa senor eller skelettfel, min har skelettfel, höftkulan är rund istället för avlång. Då är det ingen ide att operera, medan är det slappa senor, blir dom oftast symptomfria efter operation.

Annars är det att klättra mycket och ge mycket B-vitamin. Bra för alla patella hästar.

Min kuse är barfota bak. Han tappar ena bakbenet då han trampar på en sten. Liksom tappar/viker sig för att avlsta o inte trampa ner med hela vikten på stenen. Kändes precis som att det var ngt fel de första gångerna, men sen gick jag bredvid honom när han gjorde det, och såg vad som hände.

En annan anledning, om man inte ska snacka "allvarliga" problem, är att hästen kan vara svagare i ena sidan, var av att den tappar bakbenet. Mesta dels i skritt. Så var/är det på vårat gamla sto. Vi hade ut vet några gånger för att kolla henne, o även var vi till sjukan. Men det konstaterades att hon helt enkelt r svagare i ena sidan, o då hon tappar koncentrationen så tappade hon bakbenet. Blev mycket bättre ju mer vi red, och stärkte henne i den sidan.
Men din häst verkar ju vara i bra kondition o så, så den är kanske bara ömfotad. Tycker nämligen det låter precis som min kille gör. Men är du verkligen orolig, så kan du ju kolla upp det, så att du vet.

Lycka till!

Tappar de bakbenen kan det bero på knäledsinflammation bak, så har iaf jag lärt mig... Kan vara värt att kolla upp?

Min lilla pålle gjorde likadant i somras!
Åkte till vet. som konstaterade att han hade en liten inflammation i ena bakknäet! Ledvätskan hade tunnats ut å han hade fått en galla i knäet!
Behandlades med lite tuppkam och fick boxvila en månad.
Är nu helt symptomfri! :banana:

Tycker det verkar konstigt att vet inte reagerar på att hon inte vill fatta ena galoppen, visst kan hon vara ganska "ensidig" men på volter brukar dom ju vilja fatta rätt galopp..! Jag tror också, som många har skrivit, att hon har ont i ett bakknä. Kanske är hon bara svagare i ena sidan, vilket inte är ovanligt på hästar. Dom är ju höger- eller vänsterhänta precis som oss! Jag hade nog velat kolla med en annan vet för att få en "second oppinion" så att säga och be dom kolla bakknäna ordentligt! Sko med kort tå bak är bra för hästar med däliga bakknän också.

jag hade ut en naprapat i förrgår för att göra en rutinkontroll av pållen. hon frågade ifall jag hade problem med att hästen tappade vänster bak, och mycket sant det gör han. hon åtgärdade det och nu är problemet borta! trodde tapptendensen berodde på att han är så ung och inte hunnit muskla sig ordentligt än, hon sa att det kan bero på det i vissa fall, men att det oftast behöver åtgärdas för att det inte ska bli värre. så jag rekommenderar en bra naprapat! lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Min häst tappar höger bakben och blir blockhalt 3-4 steg, sedan släpper det. (Alltså, ingen hakning... benet bara viker sig) Kort...
Svar
10
· Visningar
3 740
Senast: Leoni
·
Hästvård Jag har haft olika problem med min ponny under en längre tid. Jag har tidigare lagt ut trådar här om vissa av problemen, men inget av...
Svar
15
· Visningar
2 330
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama