Tappad sko, ta av den andra?

skogsridmulle

Trådstartare
Tappade höger framsko vid galopptur i skogen, klånk sa det å smälde till under min fot. Skon var som bortblåst. Kan man ta av den andra framskon o rida lite försiktigt tills hovisen kan komma ut? Hörde det som tips, men jag vill inte göra det baserat på hörsägen....

Sv: Tappad sko, ta av den andra?

Det beror på om hästen har bra hovar eller inte. Oftast är det värre att tappa en framsko än en baksko. Men jag ser ingen anledning att ta av den andra skon, skydda hovarna så gott det går istället!

Låt skon sitta kvar. Dumt att ta bort den när den endå sitter där. Skydda den andra hoven, och rid på sviktande underlag, så ska det nog gå bra.

JGa haller inte med det ar battre att ta av den andra skon, om hasten din inte har sa daliga hovar att de faler isar av att blasa pa dom.

Promenera reunt en dag med bara en sko, du blir helt obalanserad, tva olika langa ben osv.

Om du kan rida eller inte beror pa underlaget och hastens hovkvalitet.

beror lite på hur länge det är tills hovslagaren kan komma. rör det sig bara om en dag skulle jag låta skon sitta kvar, men är det flera dagar tills hovslagaren kan komma ut skulle jag ta av skon som sitter kvar för att hästen inte ska bli snedbelastad.

Ja, så här på söndagen så verkar han inte svara i telefon.... Vet inte riktigt när han kan komma. Skon åkte av i slutet på en långtur igår så idag passade det ändå bra med vila. Tror också att om det dröjer innan han kommer kan jag lika gärna ta av skon, som sagt vem vill gå med olika långa ben? O han har bra fötter, har gått barfota rätt mycket.

Har du en easyboot som passar så är det ju bara att rida som vanligt med den på tills hovis kommer. Ta inte av den andra skon.

När min tappade en sko tog vi av den andra oxå eftsom de var 2-3 veckor till hovis skulle komma och onödigt att inte kunna rida sin häst på så länge bara för en sko...red visserligen inte lika hårt men måga härliga skogsturer blev de :love:

Kan tilläggas att hon var halvskodd från början

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Nu börjar jag bli toknervös :yuck: ska in med min 4åriga ponny till klinik på tisdag. Symtomen är väldigt diffusa, det syns ingen tydlig...
2
Svar
21
· Visningar
2 386
Senast: Elisha
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 528
Senast: Ramona
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 342
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar