Tappa naveln

S

Sock

Mitt föl är nu 3 veckor och har inte tappat naveln än. Hur normalt är det? Vetten kollade på honom när han var 2 veckor för jag tyckte inte naveln såg så fin ut. Men han tyckte det såg bra ut och tyckte jag kunde vänta. Men kan det innebära några komplikationer när de har kvar naveln så länge? Tänker på navelbråck och annat

Sv: Tappa naveln

Förra årets föl hade sin kvar över en månad. Veterinär kände på den men sa att det var inget att oroa sig över. Navelbråck däremot skulle nog du och veterinär sett för det syns omedelbart tror jag. Inget som kan komma i efterhand vad jag vet. Hade nämligen navelbråck på ett annat föl och det syntes tydligt redan från dag 1

Oj kan den sitta kvar så länge. Ja då kanske jag kan sluta oroa mig för det då, min har ju "bara" suttit i 3 veckor. Han är ju pigg för övrigt och har ingen feber.

Min lilla som är två månader har sin stump kvar också, den ser torr och fin ut och hon är pigg och kry. Jag sökte lite på gamla trådar här och läste om flera som hade haft sin stump länge med. Så jag har inte börjat ora mig över det än. Förhoppningsvis så är den borta till fölvisningen i augusti ;)

Och min lilla som är 8 veckor och 1 dag har fortfarande kvar sin. Men den ser fin ut och har haft veterinär ute och kollat och hon har sagt att den kan sitta ända upp till 4 månader om det vill... Så jag har slutat oroa mig!!! :)

Då ska jag absolut sluta oroa mig nu då :):).
Hade ingen aning om att de kunde sitta kvar så länge.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
703
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka