Tapetsera om i sovrummet, tips?

B

Becca

Nu vill jag ha tips av ALLA som är inredningsgalna, typ som en själv ;)
Jag ska tapetsera om i vårt sovrum , men vet absolut inte vilken tapet/färg jag ska välja :confused:
Har bestämt mig för att inte ha någon fondvägg i sovrummet dock, det är det enda som är klart. Sen har jag hört att man helst ska välja en mörk färg för att då somnar man lättare, t ex blå?
Rummet i övrigt består av en dubbelsäng i ek och sängbord i ek. Har ett överkast som går i lite beigevitt och även en matta i liknande nyans. Gardinerna är just nu helvita. Har överlag ganska mkt vitt och beige så det skulle vara kul att ta nåt annat denna gången.

Alla tips och trix är välkomna!!! :bow:

Sv: Tapetsera om i sovrummet, tips?

När vi gör om i sovrummet ska jag ha någon lattefärg, inte beige riktigt men en mocca/ljusbrun/mörkare ljus choklad.. färg :laugh:
Det tycker jag är snyggt, och det känns lugnt och rofyllt att ha i ett sovrum :laugh:

Jag kan inte säga nåt exakt. Av den enkla anledningen att jag har inte bestämt än själv hur jag skulle vilja ha det.
MEN inte ett ljust sovrum.. Ett sovrum med en rofylld varm färg vill jag ha.
Ett sovrum där det gör sig bra och behagligt med lite levande ljus och gärna lite romantisk stil.
Gärna med en fondvägg bakom säng-gaveln.

Det hade jag gillat..:angel::D:love:

Tack för tipset! Funderar på en mörk färg, sen e frågan bara vilken man ska välja, men brunt kan ju oxå fungera.
Vilket stort I-landsproblem jag har! :D

Ja jag hörde oxå att man inte ska ha för ljust sovrum och jag har lite "förkärlek" till ljusa färger så därför e jag lite smått förvirrad på vad jag ska välja istället. Ska bege mig till närmsta färgbutik imorgon o kolla vad som finns.

Jag tror det där med ljust och mörkt i sovrum är av underordnad betydelse, huvudsaken är att man trivs. Jag trivs inte i mörka rum, så enkelt är det. Mitt sovrum är i princip helvitt och jag sover så gott så. :D Man ser ju inte rummet när man sover, liksom. ;)

Jag tror inte ett dugg på att mörka färger skulle göra att man sov bättre. Jag som inte gillar mörka färger skulle snarare ligga sömnlös av ogillande!:p Bättre satsa på en ordentligt mörkläggningsgardin (finns numera i vitt också).

Skulle jag överhuvudtaget få för mig att välja någon annan färg än ljust så kanske syrén eller ljust grönt skulle vara aktuellt

Skickar med några bilder från vårt sovrum

Transparanta gardiner men en i det närmaste osynlig mörkläggningsgardin
080414-080423+%2850%29.JPG

Smal brunvitrandig tapet i "alkovdelen"
080315+%282%29.JPG

med stockvägg som fond
070603-070628+%2850%29.JPG

Närbild på alkovdelen inann sängen flyttades in
Stock%C3%B6ppning+med+lampa.JPG

*kl*

www.borastapeter.se

Gå in på tapetguiden. Borosantapet 3318. Den har vi i sovrummet. Underbart lugn att titta på, går bra ihop med våra massiv furu/ek möbler och mina prydnadsgrejer som jag byter efter årstid. Just nu har jag börjat samla mot hösten med mörkröda glassaker och en tavla med höstlandskap. Har dock kombinerat den med en fondvägg med silvermönster på vit grund. Väljer du en lugn tapet men vill ha mer färg så kan du alltid satsa på ett nytt sängöverkast, tavlor, prydnadssaker ( haha prydnadssaker låter som att jag ber dig ha en samling omaka porslinsgrisar på hyllan.. :rofl:) och liknande.

/Revo

Senast ändrad av en moderator:

Tack för tipset! Igår var vi inne o kollade runt i tapetaffären....o insåg mer o mer att en riktigt mörk tapet inte skulle passa oss.

Så valet blev en grundtapet i varm kaffelatte färg istället :d.
Sen på sänggavelsidan ska vi sätta upp 2-3 vårder med en tapet som sticker ut, det blir ju nästan som en fondvägg. ( Jag som INTE skulle ha det denna gången ;)) Men den tapeten var sååå snygg, den är mörkare brun i grunden med lite kvistar i o där bland kvistarna kommer kaffelatte färgen in igen. Ska lägga en bild lite längre fram.
Så nu ska här spacklas o fixas först :banana:

Mörk färg vet jag inte om det funkar, dock är kalla färger en bra grej.
Jag sover faktiskt bättre i ett rum med kalla färger än med varma.
Sen måste du tänka på rummets storlek.
Mörka färger förminskar ju.
Men jag tycker du ska ha någon neutral (inte beigt haha)väggfärg och sen inreda med färg.
Liite roligare och då kan du ändra hur mycket du vill när du har tröttnat.

Jag skulle sätta "fondtapet" över hela rummet (mönsterpassat) sånna fall.... ist för bara en vägg, sätta i hela rummet, kanske medajlonger eller blommor, finns sjukt mkt snyggt. Jag tycker dock inte man behöver ha mörka tapeter om man inte vill bara man har bra mörkläggning då man ska sova.... :)

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver tips. Vi råkade lite spontant köpa nytt hus, så nu ligger vårt gamla ute till försäljning. Men det nya huset består av...
Svar
13
· Visningar
1 685
Senast: Marty
·
Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: Eina
·
Hemmet Är det någon som är duktig på detta med färger mm? Vi håller på att renoverar sonens rum från början alltså topp till tå. Vi har...
Svar
14
· Visningar
2 395
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Tjôta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka