Tänker flughuvetillverkare alls?

Lilla Skutt

Trådstartare
Ibland blir jag så jäkla förbannad!
Vissa tillverkare av flughuvor måste va helt intelligensbefriade..:devil:Eller?
Suck,det sys tjocka skarvar över det området ögat är placerat...vassa kanter som kan rispa ögat om flughuvan vrids några centimeter på huvet,vilket är lätt hänt.
Vissa huvor är svåra att se igenom ,eller samlar lätt smuts vilket försämrar hästen synförmåga avsevärt.
Dagens tips:
Kolla inuti flughuvan innan ni sätter på dem på hästen!!
Finns det vassa kanter osv? Spänn inte huvan för hårt om den saknar resår,har sett tryckskador efter för hårt spända flughuvor! När hästen tuggar måste den ha lite frihet,ett par fingrars mellanrum räcker.
Köp inte billigaste skithuvorna,det kan bli dyrt i slutändan...

*frustrerad* är jag, märks det :angel:
letade nya flughuvor igår...........
Att det ska va så svårt att hitta bra flughuvor..morr.
Jag hittade bra huvor till slut..på nätet.:bow:

Sv: Tänker flughuvetillverkare alls?

Har märkt det också. Kan göra mer skada än nytta. Passformen är usel också på en del.

Det finns en distinkt anledning till att det är en enorm prisskillnad på flughuvor. Dom dyra fungerar utmärkt och dom billiga är skit.

Jag använder Bucas flughuva, den har öron och inga hårda sömmar men kan vara lite svår att få tag på, finns inte överallt.

har faktiskt aldrig haft det problemet att dom skaver men att dom kan vara svåra att se igenom.
men köpte en nu för 70 spänn på hööks och den är jättebra.man ser igenom och inget som skaver och endå inte jättedyr.:)

Samma här. De enda som har överlevt eller inte tappats i hagen är börjes billigaste!

Jag säger detsamma..min häst hade ett hornhinnesår som behövde skyddas från sol och flugor efter behandlingen,men huvorna satt lixom åt runt ögat och hon blev svullen.Så nu har jag köpt en sk galopphuva.Som sitter som en smäck med två stora hårda "silar" runt ögonen..Den är svindyr ny men jag hittade den begagnad.
Bilder finns i denna tråden:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=982224&highlight=Flughuva!

Ett par av de jag provat har dessutom inte gjort sitt jobb, trots att det ser ut som om de borde sluta rätt tätt så har hästen 20-30 flugor inne i huvan när man låtit henne gå över dagen. Helt meningslöst alltså.

Hmmm galopphuvan såg klart intressant ut, bra tips!

Köp inte billigaste skithuvorna,det kan bli dyrt i slutändan...

Jag har provat många olika flughuvor, och blir oftare besviken än positivt överraskad. De som sitter bäst på plats, håller flugor utanför och dessutom är hållbara är den här varianten från Hööks. Jag köpte den för 79 kronor för fem år sen, och den är inte det minsta trasig.
Jag gillar Bucas Buzzoff-huvorna skarpt också, men upplever tyvärr att de senaste två årens varianter har helt annan passform än de äldre. Det är svårt att hitta en bra storlek, de är gigantiskt runt ganascherna. Annars gillar jag dom för att de är mjuka utan sömmar och inte ens min jättekänsliga häst får skav.

Jag irriterar mig mest på att mina häst öron knappt får plats. Den är i rätt strl men öronen är så himla små och min häst har inte ens ovanligt stora öron. :(

Har du klagat då ? Många gånger, eller nästan aldrig klagar konsumenten på en vara. Hur ska då tillverkaren kunna förbättra ?

Hööks skaver definitivt inte, den står ut 5 cm utanför huvudet och har elasktisk nylon som gör att huvan smiter åt och sitter bra, inga hårda kardborrband eller annat. Haft en häst med ögoninf nu som fått salva 3 ggr per dag i ögat, och inget kladd från detta syns på insidan.

Bucasmössorna fungerar bäst o håller. Det enda abret är att de numera syr för små arab-öron trots 155 cm.

en vit mössa från hööks med lycra o som virkat nät- är den bästa o troligtvis den skönaste.

De som är passformsydda i hårdare nät är som regel helt åt :devil:
Antagligen sydda i Kina- av folk som inte vet hur en häst ser ut.

Vill tipsa om denna flughuvan ifrån Ultra Shield, jättebra tycker jag och pållen :);

Bando6juni2009230.jpg

Den ser inte ut att sitta så hårt nertill? Kryper det inte in insekter där då? jag har en liten fobi för att det ska krypa in en stor broms och surra omkring därinne så hästen får panik och springer in i något..:crazy:

Det är skitsvårt att hitta en bra huva. Jag köpte en som min häst verkade gilla,hon fick inte av sig den och den verkade sitta bra. Tills en dag då jag ser att den har skavt stora jack in i örat på min lilla tjej (antagligen har non kliat sig) :( Så nu vet jag inte vad jag ska göra, hon tillåter inte att man pillar henne i öronen och dom är helt fulla med massa äcklicka flugor.

Den varianten kliar min häst sönder sig i !
"Tyget" är liksom gjort för att klia fina eksemsår med !
Hej från Hambo

Jag har en mjuk och välsydd variant från bo...tte .
Den har hållt i sex år !

hej från hambo

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka