Tankar om dessa symptom?

Pettsson

Trådstartare
Vad tänker ni när ni läser nedanstående symptom? Jag vänder mig hit efter att den här hästen besökt veterinär och klinik flertalet gånger utan att någon hittar något fel.
Vi och de har varit inne på fång och hovledsinflammation, nu sist infektion i kroppen men blodprovet visade fina värden.
Genom lite efterforskningar på egen hand har vi kommit in på spår som t ex förgiftning.

• Hästen växlar i temperatur från normala 37,0 till 38,3, till och från, de senaste fem dagarna varje dag.
  • Han visar fångsymptom som puls och ngt förhöjd temperatur i hovar.
  • Han blir halt, nästan så att man kan säga varannan dag. Går från rejält halt till helt ohalt.
  • Han är allmänt nedstämd i uttryck, detta är en glad och mycket vaken häst normalt.
  • Han har till och från haft lite avföring, dock fast och med normal färg.
  • Blir i samband med ömhet varm på insidan bakbenen.

Han har tidigare haft fångkänningar och konstaterat av hovslagare i början på sommaren. Vid det senaste besöket igår uteslöt veterinär fång men trodde på infektion, blodprovet visade som sagt ingenting.
Fick då rådet att åka hem och sätta igång att rida igen. Han hann vara hemma i två timmar ca innan han åter var halt.
Det här börjar bli frustrerande eftersom rådet om att sätta igång alltid är det sista vi får med oss hem och alla säger att han är helt frisk. Igångsättning påbörjades för ett par veckor sedan men har avbrutits helt igen. Tidigare haft vila i sjukhage och därefter ngt större hage stordelen av sommaren.
Är det en sak jag vet så är det att hästen inte är frisk.

Vad får ni för tankar kring detta?

Senast ändrad:
Sv: Tankar om dessa symptom?

Hej jag skulle be dom ta borreliaprov och Erlichias. Jag har haft en häst med erlichias med liknande symtom. Låter man det gå långt innan prov tas så kan man få en massa konstiga symtom. Ett tips bara..

Håller helt med !! Hade en islänning med liknande symptom, när prov togs på erlichia låg det på gränsen o man trodde då att han själv läkt ut infektionen, alltså att värdena var på väg ner. Det här är många år sen, o den behandling som fanns då var lite hård i sej, så vet. tog inte till den, utan han fick fenylbutazon mot hält smärtan o så väntade vi ut det hela o det gick bra. Vad man gör idag om värdena är höga vet jag inte. (Det jag märkte mest på honom var att han var halt på båda fram, när jag hoppade på så skulle han lydigt knalla iväg, men det gick ju liksom inte...bara o hoppa av igen.)

Hej jag skulle be dom ta borreliaprov och Erlichias. Jag har haft en häst med erlichias med liknande symtom. Låter man det gå långt innan prov tas så kan man få en massa konstiga symtom. Ett tips bara..

Tror oxå på erlichias, har hört att difusa hältor uppkommer då, typiskt varannan dag

Din beskriwning är ganska wag. Sitter hältan på ett och samma ben? Lokaliserad till en och samm led? Hur yttrar den sig; linkar hästen, winglar den? Du skriwer att hästen i samband med ömhet blir warm på bakbenens insida - wilken ömhet? War på bakbenen - skenan, hasen, lårets insida? När har hästen förstärkt digitalpuls? Alltid? På morgonen? På eftermiddagen? Alla 4? Är den skodd? Hur definierar du "rejält" halt - blockhalt?

Utifrån det du hittills har skriwit werkar det motiwerat att ta prower för de fästingburna sjukdomarna. Här har man ju dessutom en tydlig ledpåwerkan, så ett prow på ledwätskan werkar indicerat. Man kan tänka sig neurologisk sjukdom, autoimmun sjukdom eller helt enkelt fång som weterinären aw någon anledning misstolkar.

Tempen är däremot helt normal. Beroende på olika faktorer kan den wariera som du beskriwer, men 38,3 är inte i närheten aw feber. Nedstämdheten är också "normalt" hos en häst som har ont, så det är inte direkt en ledtråd..!

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 141
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 728
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar