Pettsson
Trådstartare
Vad tänker ni när ni läser nedanstående symptom? Jag vänder mig hit efter att den här hästen besökt veterinär och klinik flertalet gånger utan att någon hittar något fel.
Vi och de har varit inne på fång och hovledsinflammation, nu sist infektion i kroppen men blodprovet visade fina värden.
Genom lite efterforskningar på egen hand har vi kommit in på spår som t ex förgiftning.
Han har tidigare haft fångkänningar och konstaterat av hovslagare i början på sommaren. Vid det senaste besöket igår uteslöt veterinär fång men trodde på infektion, blodprovet visade som sagt ingenting.
Fick då rådet att åka hem och sätta igång att rida igen. Han hann vara hemma i två timmar ca innan han åter var halt.
Det här börjar bli frustrerande eftersom rådet om att sätta igång alltid är det sista vi får med oss hem och alla säger att han är helt frisk. Igångsättning påbörjades för ett par veckor sedan men har avbrutits helt igen. Tidigare haft vila i sjukhage och därefter ngt större hage stordelen av sommaren.
Är det en sak jag vet så är det att hästen inte är frisk.
Vad får ni för tankar kring detta?
Vi och de har varit inne på fång och hovledsinflammation, nu sist infektion i kroppen men blodprovet visade fina värden.
Genom lite efterforskningar på egen hand har vi kommit in på spår som t ex förgiftning.
- Hästen växlar i temperatur från normala 37,0 till 38,3, till och från, de senaste fem dagarna varje dag.
- Han visar fångsymptom som puls och ngt förhöjd temperatur i hovar.
- Han blir halt, nästan så att man kan säga varannan dag. Går från rejält halt till helt ohalt.
- Han är allmänt nedstämd i uttryck, detta är en glad och mycket vaken häst normalt.
- Han har till och från haft lite avföring, dock fast och med normal färg.
- Blir i samband med ömhet varm på insidan bakbenen.
Han har tidigare haft fångkänningar och konstaterat av hovslagare i början på sommaren. Vid det senaste besöket igår uteslöt veterinär fång men trodde på infektion, blodprovet visade som sagt ingenting.
Fick då rådet att åka hem och sätta igång att rida igen. Han hann vara hemma i två timmar ca innan han åter var halt.
Det här börjar bli frustrerande eftersom rådet om att sätta igång alltid är det sista vi får med oss hem och alla säger att han är helt frisk. Igångsättning påbörjades för ett par veckor sedan men har avbrutits helt igen. Tidigare haft vila i sjukhage och därefter ngt större hage stordelen av sommaren.
Är det en sak jag vet så är det att hästen inte är frisk.
Vad får ni för tankar kring detta?
Senast ändrad: