Tänka utanför ramarna?

Sv: Tänka utanför ramarna?

Men ponera att ekonomin inte är ett hinder. Ett åttkantigt stall tar upp mindre mark än en lång lada...

Det är just där "i tanken" kommer in, för hur många har råd att inte ta hänsyn till ekonomin. Och det du efterfrågar är ju faktiskt varför det inte har hänt mer, varför stallritningarna ser likadana ut nu som förr för det mesta. Och det gäller ju i verkligheten, så då kan man ju inte bortse ifrån ekonomin hur gärna man än vill.

Och markbiten är ju relativt marginell trots allt om man väger in merkostnaden för specialkonstruktion. Inte att förglömma så måste det ju även fungera inom väggarna praktiskt åxå på mer än ett vis, vilket inte direkt håller ned kostnadskalkylen.

Sedan så eftersträvar man kanske inte i första hand att ha det mest orginella stallet i ytterkonstruktionen. Vilket osökt leder oss tillbaks till ekonomin igen, samt att insidan går ju att göra persolig och orginell utan att det ska dra iväg skyhögt.

Kicki :laugh:

Knapplånar mig själv

När vi byggde vårt nya stall så byggdes det efter egna ritningar och i lösvirke. Skulle vi ha frångått den "traditionella" byggformen så hade det snabbt dragit i väg flera hundra tusen. När vi t.ex. breddade kornas ligghall så blev det betydligt dyrare än om vi hade förlängt den i stället, något som praktiskt inte var möjligt av hänsyn till övriga byggnader på gården. Så att då bygga alltför fantasifullt kräver en slant i plånboken.

**KL**
Jag ritar mitt eget stall nu och det är inte särskilt spännande. Jag har tyckt att det varit lurigt att hitta något som faktiskt fungerar bättre än de vanliga utprovade formerna. OCH givetvis så spelar ekonomin (som det skrivits tidigare) stor roll för de flesta av oss. Sedan, jag vill inte ha stora glaspartier i ett stall, men visst finns det mycket roligt man kan göra även med ett stall! Egentligen..
Visst hade jag kunnat tycka att det var spännande med ett Gaudi-inspirerat stall!(på rätt plats)...eller vad det hade kunnat vara..
/U

Vad kul att ni ska bygga stall! :laugh: Blir det bara för dina 2 eller tänker du hyra ut? Pm:a gärna lite bilder längre fram, är alltid kul att se andras kreationer, är så nyfiken. :D Ser gärna huset åxå! ;)

Finns ju mycket man kan joxa med på insidan som blir lite eljest och utan att kosta skjortan. Vi har vinröda galler och detaljer samt grå/gröna laserade boxväggar nertill, cremevitt upptill. Gallerna går att få sprutade i önskad färg hos tillverkare för inte alltför hög kostnad, och det är helt klart värt det! :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka