Tänka utanför ramarna?

Vica

Trådstartare
Ja, som rubriken säger; Varför knatar stallritningarna på i det gamla vanliga utförandet, dvs fyrkantigt/avlångt.. Det är först de senaste åren en del byggt ått-kantga stall. Men varför har där inte hänt ännu mer?

Till exempel källare? Varför finns det knapp några stall med källare? De flesta har loge men få verkar utnyttja det utrymmet till annat än tex ståförvaring mm.. Varför inte en liten lägenhet tex?

Vad har ni för tankar utanför lådan? In med idéer! :bump:

Sv: Tänka utanför ramarna?

Fyrkantigt/avlångt används för att man kan utnyttja marken på ett bättre sätt då

Är det inte bättre då att göra som i bla GB, ha hästarna på 2 plan?

Man kan ha källare även om det är avlångt..

Jag har sett många stall (äldre) med annorlunda form. På gamla tiders tågstationer var det till exempel vanligt med stallar som såg ut som en hästsko i formen.

Jobbade i ett stall för några år sen, där det fanns både källare och lägenhet i direkt anslutning till stallet.

Har en jordkällare inmurad i min lada, precis bredvid stalldelen - det är INTE att rekommendera. Det blir fuktigt och kallt/kallras i rummen bredvid. (Stallet, som sagt, och foder/sadelkammare.)

Fyrkantiga stall av varierande längd är enklast och billigast att bygga. Varför slänga ut många mer pengar på att få en annorlunda form, som dels tar längre tid att bygga och dels inte nödvändigtvis har samma stabilitet och hållbarhet? Samt att en sån byggnad tar upp onödigt mycket mark.

Har sett flera exempel på 2-våningsstall även i sverige, har t.o.m. sett ett med hästar i 3 våningar, samt hus med stall i källaren. Däremot så har jag aldrig riktigt förstått vitsen med det...

Vi har en mindre lägenhet installerad på loftet över ridskolan där ridskolans ägare bor. Tidigare låg caféet där.

Var och hälsade på i Peter Marknes stall och han/dom hade byggt vet inte hur många men kanske 8:a kantigt eller om det var mera kanter? Varje häst hade eget fönster ut och inne i mitten av stallet fanns det spolspiltor, liknanade kullerstensgolv med värme, var så häftigt och fint att se ett annorlunda stall, men det kanske inte är direkt ekonomiskt vare sig det gäller pengar eller mark att bygga på det sättet, men fint och annorlunda såg det ut när hästarna tittade ut, och vilket fint ridhus det fanns och underlaget som var, hördes inte när hästarna sprang runt.

Fast 2 plan innebär större risker ifall det skulle börja brinna.
Det blir även sämre ventilation och mer störande ljud.
Tror att man tjänar mer på att bygga två skilda byggnader (kanske inte ekonomiskt, men i övrigt)

Men varsitt fönster kan ju hästarna ha även i ett 4-kantigt stall...
Var för några år sedan på von Eckermanns anläggning utanför söderköping. Byggt i ena änden av ridhuset, stora rymliga boxar och en rejäl skötplats i mitten (tror det var plats att sköta 4 eller 5 hästar samtidigt)

För mig känns det bara opraktiskt utan räta vinklar i byggnaden, men jag kanske är konservativ... :angel:

För mig känns det bara opraktiskt utan räta vinklar i byggnaden, men jag kanske är konservativ... :angel:

Självklart kan raka vinklar och linjer vara nytänkande! Men måste man tänka som man alltid gjort? MÅSTE man ha det som man alltid haft?

Jag har en bekant i Norge. Hon har 3-våningsstall, eller snarare kanske souterräng. Högst upp finns skulle, med luckor att släppa ner hö till hästarna på våningen under. Även här finns luckor, men då till att skuffa ner gödseln till bottenvåningen. Och där går det att köra in med bobcat och tömma "gödselstacken" med jämna mellanrum. Jag har aldrig sett det, utan bara fått det beskrivet för mig, verkar hur smart som helst egentligen.

Det låter ju smart :) Drömmer om att bygga ett fint stall nån dag :)

Förmodligen därför att erfarenhet visar att det fungerar väldigt bra. Och det är viktigt att ett stall är lätt och praktiskt att arbeta i.

Ja, som rubriken säger; Varför knatar stallritningarna på i det gamla vanliga utförandet, dvs fyrkantigt/avlångt.. Det är först de senaste åren en del byggt ått-kantga stall. Men varför har där inte hänt ännu mer?

Till exempel källare? Varför finns det knapp några stall med källare? De flesta har loge men få verkar utnyttja det utrymmet till annat än tex ståförvaring mm.. Varför inte en liten lägenhet tex?

Att sväva i väg i tanken kan ju vara kul, men det ska ju hålla ekonomiskt åxå samt vara praktiskt att jobba i.

Det är ju inte alldeles gratis med specialkonstruktioner i takstolar enbart för att få ett kul stall. Likaledes måste det ju vara om man har stall i flera våningar. Där kan jag inte heller se hur det praktiska ska fungera på ett bra sätt utan att kostnaderna rakar i höjden.

Om man bygger för 10 eller 14 hästar på "lången" så är ju inte mer kostnaden så stor trots allt, men ska man "trixa" till det så kan det ju bli avsevärt mycket dyrare bara för att ha 4 hästar till.

Kicki :laugh:

Men ponera att ekonomin inte är ett hinder. Ett åttkantigt stall tar upp mindre mark än en lång lada...

Men ponera att ekonomin inte är ett hinder. Ett åttkantigt stall tar upp mindre mark än en lång lada...
beror på boxarna, boxarnas yta räknas alltid på en fyrkantig form, så även fastän boxarnas totala yta är större än föreskrivet minimimått kan dom bli underkända, felvinklade hörn är svåra att mocka i..

varför det inte blir mer annorlunda stallar är för att byggföretagen har sina fyrkantiga energibesparande modulstallar i sitt sortiment och thats it.. välj deras eller bygg eget för miljonbelopp..

när det kommer till hästar så är det oftast en hobby, och bara dem som kan försörja sig på hästarna har råd att bygga annorlunda fantasistallar..

själv försöker jag skissa fram stallar som både är nytänkande och energibesparande.. men man får väl se vilken av alla stallar man bygger när det väl är byggdags..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka