Tänka på vid köp av varmblodstravare ?

hollypolly

Trådstartare
Jag ska köpa en ridtravare till att rida i skogen!
Vad ska man tänka på, hur vet man att den inte har gamla skador ?
Hur köper man en travare säkert den ska hålla för lättare distansträning så inte bara för promenadridning

Hur köper man en travare säkert den ska hålla för lättare distansträning så inte bara för promenadridning
Veterinärbesiktiga och röntga på klinik och kolla upp historik. Har den startat är det ju lätt att kolla om den har haft längre uppehåll mellan starter etc, se kan ju tyda på skada. Annars är de väl inge konstigare än att köpa annan ras?

Veterinärbesiktiga och röntga på klinik och kolla upp historik. Har den startat är det ju lätt att kolla om den har haft längre uppehåll mellan starter etc, se kan ju tyda på skada. Annars är de väl inge konstigare än att köpa annan ras?

Håller med.
Och tror att travarna kan vara mer undersökta än ridhästarna, just för att det är en sådan ekonomisk skillnad i hel häst som kan springa in pengar jämfört med ofräsch häst som bara kostar.

Sedan kan jag ju tänka att det kan vara klokt att köpa antingen en ung individ som (troligen) inte hunnit gå sönder, eller en individ som gått i ålderspension. Har hästen tålt travtävling till 10-12 års ålder så är det antagligen en hållbar individ.

Man kan också undra vad "lättare distansträning" anses inrymma?

Jag har kollat på 2 som är 6 och 8 år.
Hur mycket tävlande anses mycket ?
Är hästen mer hållbar om den gått lite trav eller mycket ?

Jag har kollat på 2 som är 6 och 8 år.
Hur mycket tävlande anses mycket ?
Är hästen mer hållbar om den gått lite trav eller mycket ?

Jag skulle nog säga att den är hållbar om den har gått mycket trav utan skador. Man får rida ganska mycket för att komma upp i samma belastning som travträning.

Hur mycket tävlande som är mycket skiljer sig från häst till häst. Jag skulle titta på om de startat regelbundet.

Jag som jobbar med travhästar och även haft några som ridhästar kan säga såhär att det är ytterst få av dem som inte klarar av ridning efter travet. Oavsett om de haft skador eller ej. Vi har haft travare till ridning i flera år även om de haft senskador/gaffelband osv osv. Då hade vi dem som turridningshästar där de kunde gå 2dagarsturer utan problem. Vi hade aldrig några halta hästar. :)

Som sagt så är påfrestningarna väldigt mkt större när man tränar inför travet och vissa håller, vissa gör det inte. Vi har just nu 2st som haft senskador av olika anledningar och båda är fullt igång och tävlar igen utan problem. Men igångsättningen är annorlunda och görs hos oss genom ridning ist, eftersom det inte är lika hård träning.

Bästa tipset är väl att leta efter en travare som har god exteriör och som har klarat travet utan större skador. Man kan fråga ägaren om den varit skadad eller så kan du kolla på travsport som sagt, de säger en del om de varit ifrån mycket från start osv, men det betyder inte att de alltid varit skadade. Vi har många fina hästar här som vilat under vintern och de är allt emellan 3-8års ålder.

Titta på fram fotar så att dom är av jämn storlik, det kan handa att en är mindra än den andra tak vara skada vid tillväxt tiden. Patel for man se upp for, kan ligga i vissa stam, nåt veternär borda se.
Valack är att föradra.
Pris....billig - gratis.

Jag som jobbar med travhästar och även haft några som ridhästar kan säga såhär att det är ytterst få av dem som inte klarar av ridning efter travet. Oavsett om de haft skador eller ej. Vi har haft travare till ridning i flera år även om de haft senskador/gaffelband osv osv. Då hade vi dem som turridningshästar där de kunde gå 2dagarsturer utan problem. Vi hade aldrig några halta hästar. :)

Som sagt så är påfrestningarna väldigt mkt större när man tränar inför travet och vissa håller, vissa gör det inte. Vi har just nu 2st som haft senskador av olika anledningar och båda är fullt igång och tävlar igen utan problem. Men igångsättningen är annorlunda och görs hos oss genom ridning ist, eftersom det inte är lika hård träning.

Bästa tipset är väl att leta efter en travare som har god exteriör och som har klarat travet utan större skador. Man kan fråga ägaren om den varit skadad eller så kan du kolla på travsport som sagt, de säger en del om de varit ifrån mycket från start osv, men det betyder inte att de alltid varit skadade. Vi har många fina hästar här som vilat under vintern och de är allt emellan 3-8års ålder.
Har du varit med att ägaren har skrittet om en häst defekt som han försöka säljar? inte jag. Man for vet vad man håla på med i Horse Trading eller har non med som kan.

Har du varit med att ägaren har skrittet om en häst defekt som han försöka säljar? inte jag. Man for vet vad man håla på med i Horse Trading eller har non med som kan.
Jag tycker att det är rätt vanligt att människor som säljer travhästar till ridning är ärliga med tidigare skadehistorik.
Och jag håller med @MattiZ om att de flesta håller för "normal" ridning även om de varit skadade på trav. Det är ju enorm skillnad i belastning.
TS, å andra sidan, vill ju träna distans och det kan ju innebära lite mer än "normal" belastning på hästen.

Jag skulle nog säga att den är hållbar om den har gått mycket trav utan skador. Man får rida ganska mycket för att komma upp i samma belastning som travträning.

Hur mycket tävlande som är mycket skiljer sig från häst till häst. Jag skulle titta på om de startat regelbundet.

20 till 30 starter pr år är ganska normalt hos 5 åringar och äldre. 2 till 4 år bör inte snittet var högre än 20 starter.
Fast allt beror på individen och tränarens/ägarens förmåga att hitta rätt lopp för hästen hur den slits.

Jag tycker att det är rätt vanligt att människor som säljer travhästar till ridning är ärliga med tidigare skadehistorik.
Och jag håller med @MattiZ om att de flesta håller för "normal" ridning även om de varit skadade på trav. Det är ju enorm skillnad i belastning.
TS, å andra sidan, vill ju träna distans och det kan ju innebära lite mer än "normal" belastning på hästen.
En del oärlig, en del okunnig. Dom flesta Trav/Gallop hästar har haft skada, det for man ta for givit tak vara deras tidig stat, man kan säjer att dom som har gått bana några år (så kallad survivers)) och ska pentionera är ett trygg köpt som klara i stort sett allt med lite omskolning. Hög prestation for man inte forväta sig men dom kan komma rätt så långt i dom flesta ridsport gren. Distance up till 10-12mil är ingen problem for dom, dom mala på, men över det kan dom har lite svor att hämpta sig än mot Arabar.
Jag varmt rekommendera Travers, ingen änledning att skicka en bruk bar häst till slakt bara for att den ska inte gå bana längre och priset ska håla sig låg som hästen är färdig i det bruk den var avled for och ska bara gå som pleasure horse åt familjen.

När jag skulle köpa min ridtravare gjorde jag en ordentlig veterinärbesiktning som han gick igen utan anmärknig. Han var då 6 år gammal och aldrig startad på travet. Min veterinär sa: KÖP!! Han har nu 9 år senare inte haft några hältor eller skador förutom envis mugg som jag nu har fått ordning på.

Så jag rekommenderar också precis som de andra ovan att göra en veterinärbesiktning för att kolla så att hästen är helt frisk och hel.

Mvh anaby:)

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 327
Senast: Liten
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Hello
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 952
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar