tångmjöl??

panzy

Trådstartare
vad är det, används som fodertillskott :confused:
aldrig hört talas om och nu ingår det i en foderstat jag ska räkna på o se om den passar hästen i fråga (skoluppg.)

nån som vet näringsinnehåll???

Sv: tångmjöl??

Tångmjöl framställs framför allt av tången Kelp. Liknar de övriga algprodukterna har det höga halter av bland annat jod. Utan en korrekt analys så är det svårt att såga något bestämt om innehåll. Förutom som foder så används det som gödning!

Sv: tångmjöl??

men då ger det iaf ingen näring i form av energi el protein utan bara typ mineraltillskott???

Tångmjöl innehåller som tidigare sagt jod och ganska mkt jod oxå! Att ge d till hästar är oftast onödigt då jod finns i nästan allt annat som hästar äter. Jod behövs för att sköldkörteln ska fungera. En vanlig och välbalanserad foderstat täcker dock behovet! Brist på jod kan orsaka srtuma m förstorad sköldskörtel. Ston som är dräktiga får svaga lr dödfödda föl. levande föl m fullt utvecklad struma dör. Överskott ger förgiftning med ungefär samma symptom som brist. Överskott hos stoet ger brist hos fölet vilket leder till struma. Dräktiga ston i USA som utfodrats med algpreparat har fått föl med struma. Tångmjöl till dräktigt sto med normal foderstat är helt onödigt för att inte säga farligt!

5MJ/kg
70g smb rp/kg
Ca 20g
P 1,25g
Mg 5g
Na 20g
Fe 300mg
Cu 5mg
Mn 30mg
Zn 50mg
Se 0,10mg
Co 1.25mg
Jod 500mg (mkt)
A-vitamin 1600ie/kg
E-vitamin 100mg
Vitamin B1 2.5mg
Vitamin B2 5mg
Vitamin B6 0.mg
Niacin 10mg
Folinsyra 0.2mg

Källa: Kraffts foderrådgivare

MVH Therése

Sv: Tångmjöl??

tack för svaret! fast nu blir jag fundersam för jag har hittat helt andra värden på energi o protein, 4,3MJ 22g Smb Rp ???

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 014
Senast: Görel
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka