_saga_

Trådstartare
Hur vanligt är tandsten? Hos katt som äter BARF, torrfoder, blötfoder?? Finns det nånting att göra förutom skrapning hos veterinär? Hur förhindrar man ny uppkomst efter skrapning?

Sv: Tandsten

Mina katter BARFas delvis och de har väldigt fina tänder.
För att förhindra ny uppkomst hade jag gett katten en kycklingvinge att gnaga på någon gång i veckan. Köttet och benen ger en naturlig rengöring av tänderna.

Tandsten beror inte bara på maten, det har med gener att göra också. Även salivens sammansättning. Devon-honan jag hade tidigare fick måttligt med tandsten när hon åt torrfoder, den försvann när hon började äta råa ben. När hon kollades inför omplacering som 8-åring hade veterinären ingenting att anmärka på, inte ens lite tandsten.

Honan jag har kvar är inte superduktig på att äta ben (hon BARFas) och hon har lite tandsten.

Man kan inte göra mycket mer än att borsta tänder, ge dem ben, hoppas på bra gener och saliv samt ta bort tandsten när den uppstår. Tandstenen bör tas bort med ultraljud, det är mycket mer effektivt än skrapning.

Det som gör det hela lite speciellt är att jag har en foderallergiker som jag i dagsläget inte vet vad han är allergisk mot, så att ge en kycklingvinge i dagsläget går tyvärr inte.
Han går på tillfället på kortison som är på nedtrappning och min vision är att börja BARFA när han är utläkt, även fast min veterinär inte riktigt var med på dom noterna.
Vad kostar en behandling att ta bort tandsten? Båda alternativen, tänkte ifall inte ultraljud inte är så vanligt..

*KL*

De här godisbitarna som finns att köpa i mataffären, "Dentalpaws" och dyligt, har de överhuvudtaget nån effekt på tandsten?

(från en som inte lyckats få katterna att begripa att kycklingvingar går att äta)

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 164
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej! Min katt var hos veterinär i förrgår och fick öppnat en varböld (efter bitskada) och har drän. Hur länge är det vanligt att de är...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: CFrisk
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
817
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama