T

timjan 1

Hur vanligt är det hos hästar, har själv alldrig hört talas om att det förekommer.

Sv: Tandsten

Min förra häst hade tandsten på betarna.
Man tar bort det på samma sätt som på hundar, genom att bryta/skrapa. Det gjorde vet. i samband med tandraspning:D

Om jag förstod rätt utifrån svaret i forumet så är tandsten endast ett symtom på att något inte är ok och då hjälper det ju inte att man bara tar bort tandstenen,eller?

Ingen aning:confused:
Vet. sa bara -Ja, här har han lite tandsten. Så tog hon en grej och bröt lös den.
Hon sa då inget annat och jag frågade inte.
Men han var ju 22 vid tillfället så det kanske var därför hon inte reagerade, vad vet jag?!
Hm.... Nu fick jag ju myror i huvudet av din fråga:o

Varför får människor tandsten då? är vi också sjuka bara för det eller.....visst är det något som inte är bra, men sjuka behöver vi väl inte vara??

Nej men hästar har tydligen självrengöring då allt är ok i munnen.Vi kan nog inte heller jämföra med människor då vår bakterieflora knappast är densamma

timjan 1 skrev:
Här hittar du en rubrik om tandsten och jag kan inte tolka det på annat sätt än att en frisk häst får inte tandsten.
Den där hästen hade ju jätte mycket, det lät obehagligt:o

Min kille hade en beläggning på dom nedre betarna o tandköttet var det inget fel på... Nåja, han är borta nu så jag vet inte om det var något annat som orsakade det....

Nja, tandsten är mer eller mindre vanlig hos hästar och beror på ph-halten i munnen. I regel kan man säga att ju äldre hästen blir, desto vanligare blir det med tandsten. Tandsten förekommer oftast på framtänderna vid tandköttskanten elelr hos valacker då runt de sk betarna. Denna tandsten skrapas enkelt bort och bör så göras eftersom det kan orsaka tandköttsinflammation om det får sitta kvar. Vid nedkortning och rundning av betarna kan tandsten förhindras att få fäste.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Jeps
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 397
Hundhälsa Ny studie pekar på att taurinbrist är vanligare förekommande hos hund än vad man hitills trott. Brist på aminosyran taurin är kan bidra...
Svar
3
· Visningar
625
Senast: Puffindog
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II