Tandsten på hund.

inverterad

Trådstartare
Min äldre hane på snart 8 år har fått mer tandsten på senaste tiden, trots bentuggande och tandborstning. Vågar en som privatperson köpa en tandstensskrapa och skrapa försiktigt, eller riskerar det att ge skador på emaljen?

Min äldre hane på snart 8 år har fått mer tandsten på senaste tiden, trots bentuggande och tandborstning. Vågar en som privatperson köpa en tandstensskrapa och skrapa försiktigt, eller riskerar det att ge skador på emaljen?

Det går ju att få tänderna skrapade på trimsalonger, så går går det ju. Vet även en uppfödare som skrapar själv.

Oj, alla jag känner skrapar själv. Jag gör det också. Jag hade inte en tanke på att det skulle vara för experter.

Oj, alla jag känner skrapar själv. Jag gör det också. Jag hade inte en tanke på att det skulle vara för experter.

Alltså, normalt sett så står ju inte vi människor och skrapar våra egna tänder framför badrumsspegeln heller så det är väl inget konstigt med att man inte skrapar tänderna på hunden, eller undrar över om det går.

Nej. Mig veterligen hör väl inte det till vanligheterna. Vi nöjer oss väl ofta med tandtråd, munskölj och regelbundna besök till tandläkaren.
Ah, jag gör det hela tiden. :rofl: både på mig och hundarna. Har faktiskt bara tagit tandsten hos tandläkare en enda gång (hundarna har varit flera gånger.)

Ah, jag gör det hela tiden. :rofl: både på mig och hundarna. Har faktiskt bara tagit tandsten hos tandläkare en enda gång (hundarna har varit flera gånger.)

Jag går inte enbart till tandläkaren för att ta tandsten, vill jag väl bara klargöra. Jag skulle omöjligen komma åt överallt som tandläkaren gör, dessutom med ett ganska vasst metallverktyg. Jag blir kallad till undersökning en gång per år och då tar de eventuell tandsten samtidigt.

Jag är lite rädd för att skada emaljen, vet ju inte vad jag pysslar med liksom. Har varit bortskämd med att han fixat tandstenen själv men nu verkar det inte räcka med den vanliga skötseln längre. Du har aldrig upplevt några skador på tänderna från skrapningen?

Jag är lite rädd för att skada emaljen, vet ju inte vad jag pysslar med liksom. Har varit bortskämd med att han fixat tandstenen själv men nu verkar det inte räcka med den vanliga skötseln längre. Du har aldrig upplevt några skador på tänderna från skrapningen?

Jag tror att risken för tandköttet är större än emaljen. Tandsten kan ju sitta ganska rejält och metall + emalj kan vara halkigt.

Jag går inte enbart till tandläkaren för att ta tandsten, vill jag väl bara klargöra. Jag skulle omöjligen komma åt överallt som tandläkaren gör, dessutom med ett ganska vasst metallverktyg. Jag blir kallad till undersökning en gång per år och då tar de eventuell tandsten samtidigt.
Ja alltså jag säger ju inte emot er alls. Jag blev bara uppriktigt förvånad eftersom jag aldrig ens tänkt tanken på att det skulle vara för proffs eftersom alla hund butiker på nätet postat reklam gällande tandskrapor hela tiden.

Sen är jag kanske färgad av att jag aldrig haft hål och går till tandläkaren vart tionde år typ. Och tandsten har jag knappt

Det är viktigare med daglig ordentlig tandborstning. Ren tandsten (dvs som man borstar var dag och som såklart inte täcker hela tänderna) som man kan se på tänderna och kommer åt själv med skrapa är sällan problemet utan det är placket som bildas på tänderna och tandstenen som är under tandköttskanten som orsakar problem, det första åtgärdas med daglig tandborstning och det senare är svårt att få bort själv med skrapa på vaken hund när det väl kommit. Lämna in på PTR på klinik och underhåll sedan själv med tandborste varje dag (!) förebyggande.
Att en hund plötsligt får mer tandsten någonstans i munnen kan dessutom vara tecken på att det finns ytterligare problematik med någon/några tänder.

Större risk att man missar problem skulle jag säga och bara gör en estetisk uppfräschning än att man skadar själva tanden dock.

Man kan se riktiga skräckexempel när hundtrim/djuraffärer eller ägare bara tagit bort det estetiskt fula tandstenen som syns. Vissa visar tom glatt upp det på sociala medier som lyckade tandrengöringar med sååå bra resultat 😬

Det är viktigare med daglig ordentlig tandborstning. Ren tandsten (dvs som man borstar var dag och som såklart inte täcker hela tänderna) som man kan se på tänderna och kommer åt själv med skrapa är sällan problemet utan det är placket som bildas på tänderna och tandstenen som är under tandköttskanten som orsakar problem, det första åtgärdas med daglig tandborstning och det senare är svårt att få bort själv med skrapa på vaken hund när det väl kommit. Lämna in på PTR på klinik och underhåll sedan själv med tandborste varje dag (!) förebyggande.
Att en hund plötsligt får mer tandsten någonstans i munnen kan dessutom vara tecken på att det finns ytterligare problematik med någon/några tänder.

Större risk att man missar problem skulle jag säga och bara gör en estetisk uppfräschning än att man skadar själva tanden dock.

Man kan se riktiga skräckexempel när hundtrim/djuraffärer eller ägare bara tagit bort det estetiskt fula tandstenen som syns. Vissa visar tom glatt upp det på sociala medier som lyckade tandrengöringar med sååå bra resultat 😬

Det är ju just den där tandstenen som sitter intill/under tandköttet som känns ganska läskigt att syssla med själv, om man inte är duktig på det man gör och har en väldigt snäll hund.

Jag läste på evidensia hemsida där en hundtandläkare skrev att det borde vara förbjudet med tandskrapor just för att de oftast gör mer skada än nytta. Artikeln var på finska men den var väldigt lärorik.

EFD14981-9494-4956-9FD5-33A937DD034B.webp

Inte ovanligt att det ser ut såhär tyvärr (klippt i bild för att minska möjlighet till identifiering då jag snodde den från ett trims sida)

Tack för svar! Tandsten har han ju haft men det har hållits i schack med märgben och tandborstning men nu verkar det inte förslå lika bra tyvärr, så är nog läge att göra en ordentlig koll hos veterinär då.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
423
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 024
Senast: snöflingor
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 451
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka