Tandsten och sövning

Vira

Trådstartare
Vid vaccinationen sade veterinären att två av katterna (6 och 10 år gamla) hade tandsten, som hon rekommenderade att vi skulle boka tid för att ta bort. Detta ska alltså ske genom att man söver katten och sedan skrapar. Det tar dock emot lite att göra ett så pass stort ingrepp, speciellt som veterinären (ny) inte gav ett 100% pålitligt intryck. Så frågan är, hur är det med riskerna med att söva en katt? Är det "värt" det? Bör det tas några prover för att kolla hälsostatus innan man söver? Ingen av katterna har visat några tecken på sjukdom, men åtminstone den ena är ju lite äldre. Vad har ni för erfarenheter?
 
Sv: Tandsten och sövning

Ja, det är värt att ta hand om katternas tänder och att göra det redan på tandstensstadiet är bara bra. Byggs det på för mycket kan problemen bli riktigt stora med inflammationer och tandlossning.

Dessutom kan det bli dyrt då försäkringarna inte täcker all typ av tandvård. Jag har fått lägga en hel del pengar både på Isolas och Dimmas (som inte finns med oss längre) tänder eftersom de i brist på ägare (fd hemlösa katter) inte fått adekvat vårt under lång tid.

Dock skulle jag byta veterinär.
 
Sv: Tandsten och sövning

Tack för svaret! Är det alltså så att fördelarna med att ta bort tandstenen klart överväger riskerna med att söva katterna? Vi är rädda att katterna ska somna och aldrig vakna mer, för ett ingrepp som inte var helt livsnödvändigt - det var lite svårt att få ur veterinären hur det såg ut med eventuella risker med sövningen :crazy:.
 
Sv: Tandsten och sövning

6 och 10 år är ingen ålder för en katt. Skulle inte tveka en sekund på att söva friska katter i den åldern för att pyssla om tänderna. Ska själv boka in min 9-åring på tandstensborttagning nu i dagarna.
 
Sv: Tandsten och sövning

Med tanke på hur många djur (hundar och katter) som sövs i Sverige dagligen skulle jag säga att risken att något ska hända är liten.
Visst ska man aldrig säga aldrig, men jag skulle inte oroa mig för det. Inte om katterna är friska i övrigt (hjärta utan anmärkning vid auskultation och lever- och njurvärden utan anmärkning). Skulle något av det nämda vara konstigt får man undersöka vidare innan man ger något lugnande medel eller söver.

Det är viktigt att ta hand om kattens tänder innan det blir ev tandlossning av tandsten.
 
Sv: Tandsten och sövning

Det tar dock emot lite att göra ett så pass stort ingrepp, speciellt som veterinären (ny) inte gav ett 100% pålitligt intryck.

Se till att gå till en annan veterinär om du inte har förtroende för den du var hos. Det är viktigt att du känner att både du och djuren blir väl omhändertagna.
 
Sv: Tandsten och sövning

Med tanke på hur många djur (hundar och katter) som sövs i Sverige dagligen skulle jag säga att risken att något ska hända är liten.
Visst ska man aldrig säga aldrig, men jag skulle inte oroa mig för det. Inte om katterna är friska i övrigt (hjärta utan anmärkning vid auskultation och lever- och njurvärden utan anmärkning). Skulle något av det nämda vara konstigt får man undersöka vidare innan man ger något lugnande medel eller söver.

Det är viktigt att ta hand om kattens tänder innan det blir ev tandlossning av tandsten.

Det lät ju betryggande! Men hur tar man reda på lever- och njurvärdena, är det blodprov som gäller? Och är det något som tas rutinmässigt före sövning eller något vi bör be speciellt om?
 
Sv: Tandsten och sövning

Ja, det kollas via blodprov. Min 12-åring ligger på "operationsbordet" nu, men för röntgen av munnen. Behövs det kommer dom ta bort tandsten också.
 
Sv: Tandsten och sövning

Det är nog olika mellan kliniker. De flesta tar det på lite äldre djur (på katt kanske från 6-7 år).
 
Sv: Tandsten och sövning

Tack för hjälpen alla! Vi ska bara hitta ett lämpligt datum, så får vi ringa och boka tid och samtidigt höra oss för om blodprover :).
 
Sv: Tandsten och sövning

Har tyvärr en skräckhistoria från just ett sånt ingrepp och kommer aldrig igen göra det.

Lilla Joplin fick ett hål på luftröret, så hon fick köras akut till en annan klinik där hon låg i "kuvös" i två dygn. De hoppades att hålet skulle läka sig självt men eftersom luftröret kollapsade när hon la sig ner så kunde hon inte ligga ner på hela tiden och efter två dygn hade det fortfarande inte läkt och hon var totalt utmattad. Luft hade läckt ut under huden och hon var helt uppsvälld. Så hon fick somna in.

En kompis hund var med om samma sak, men han klarade sig, dock med bestående men som gör att han får problem med andningen om han blir för upphetsad eller om han sitter/ligger på vissa sätt.
 
Sv: Tandsten och sövning

Du skriver att man ska "skrapa" tandsten. Det verkar i så fall som det inte är en klinik som tar bort tandsten med ultraljud. Det skulle kännas meningslöst för mig att söva katterna om det inte blir ordentligt gjort. Skrapa lite brukar man kunna göra utan att söva dem. Man brukar till och med kunna ta bort en del med tumnageln.

Tandhälsan är viktig, då många krämpor kan orsakas av tandsten, men gå till någon som tar bort det med ultraljud och någon du har mer förtroende för.
 
Sv: Tandsten och sövning

Hur lyckades de göra hål i luftröret vid tandstenstagning är min fråga. Har aldrig hört talas om och skulle inte vara orolig för sånt igen, även om det såklart säkert var jättejobigt för djurägare.
Det är så oerhört viktigt med munhygienen, om de har tandsten måste den bort för att det inte ska bli tandlossning, vilket risken är större för än vad det är för en skadad luftstrupe.
 
Sv: Tandsten och sövning

Många säger skrapa tandsten på kliniker för att det är vad djurägare förstår vad som menas, att tandstenen ska bort. Tror det är väldigt få kliniker som kör utan ultraljud numera.
 
Sv: Tandsten och sövning

Igår var vi och tog bort tandstenen, tillsammans med några tänder. En tredje katt fick följa med av bara farten, så det var lite rörigt när de kvicknade till efteråt, men allt gick bra och nu uppför de sig som att ingenting har hänt. Så nu känns det nästan fånigt att jag var så orolig innan :laugh:.

Vi tog njurvärden (fina) på de två äldre, så det känns skönt att ha det kollat också. Tack för råden!
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 680
Senast: mackan
·
Katthälsa Finns det några veterinärer/djursjukhus i Sthlm som är bättre eller sämre när det gäller att ta bort tandsten på katter? Jag lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 183
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej allihopa! Jag sitter här och funderar. Min ena katt (ca 3 år) luktar illa i munnen. Man känner det när hon ligger i soffan...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: Elina8
·
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
7 122
Senast: kebabbert
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp