Tandproblem

L

lala

Jag har en 7årig dvärgvädur som alltid haft dåliga tänder, men nu på sistone har dom växt otroligt mycket. Hon har dessutom tappat en undertand. Jag var till veterinären med henne i början på sommaren och klippte tänderna, men nu är dom långa och sneda igen :confused:

Vad ska jag göra för att hennes tänder ska hållas i skick? Det blir väldigt dyrt att fara till veterinären var 3:dje månad, jag skulle vilja att dom hölls i bra skick av sig själva. Jag har kvistar i buren som hon kan gnaga på, men hon är inte intresserad..

Sv: Tandproblem

Tyvärr tror jag inte att det går att förebygga detta själv.Grenar är alltid bra att de får tillgång till men tyvärr hjälper det nog inte mot sådana stora tandproblem.
Du kanske kunde be någon mycket kunnig kaninmänniska visa hur man klipper ner framtänderna själv, om det bara är de som växer sig för långa.

Lägg in grenar från äpple,päron eller annat fruktträd. Min kanin älskar det!
Du kan ju oxå ge henne knäckebröd och morötter och annat hårt att tugga på.
Se till att det finns ordentligt med hö i buren, och som strö kan du ju ha halm. Halmen brukar kaninen tugga sönder och boa med, så det kanske hjälper en aning.

Annars finns det väl inte så mkt att göra, än att klippa tänderna hos veterinären.
Eller som Zanza sa: Du kanske kunde be någon mycket kunnig kaninmänniska visa hur man klipper ner framtänderna själv.

Lycka till

Man ska inte klippa tänder. Det gör ont och de riskerar att
frakturera och bli infekterade.
Man får antingen slipa dem regelbundet eller dra ut dem.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 939
Senast: EmmaW
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix