EmmaW
Trådstartare
jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls. Efteråt fick jag ont när jag tuggade. Fick ingen hjälp. Hade samma problem på andra sidan efter en lagning 3 månader tidigare. Eftersom jag inte kunde äta och inte fick hjälp anmälde jag och det hela granskades och jag fick rätt att dom skulle åtgärda tänderna kostnadsfritt. Den ena tanden blev bra men den andra blir inte det.
Så fort en permanent lagning sätts dit ömmar tanden och jag kan bara tugga på mjuk mat. Vid hård mat gör det ont. Jag har inte tandvärk och den ömmar inte för övrigt. Den var smärtfri under det knappa halvåret jag hade en tillfällig lagning i men nu med permanent lagning är smärtan tillbaka när jag tuggar. Allt ser bra ut på röntgen.
Har någon mer varit med om detta?
Nu sa tandläkaren att jag kan välja, ha en tillfällig lagning som måste lagas om med jämna (månaders) mellanrum, rotfylla eller dra ut. Jag vill ha tanden kvar.
Varför kan jag inte tugga hårt med permanentlagningen utan att få ont?
Jag vet inte hur jag ska tänka här, jag är mer än lovligt trött på att få ont när jag tuggar. Samtidigt är jag rädd för smärtan vid rotfyllning för jag har kännt den tidigare när jag rotfyllt trots massvis med bedövning smärtkänslig som jag är.
Jag vill bara få problemet ur världen men känner mig rådvill.
Så fort en permanent lagning sätts dit ömmar tanden och jag kan bara tugga på mjuk mat. Vid hård mat gör det ont. Jag har inte tandvärk och den ömmar inte för övrigt. Den var smärtfri under det knappa halvåret jag hade en tillfällig lagning i men nu med permanent lagning är smärtan tillbaka när jag tuggar. Allt ser bra ut på röntgen.
Har någon mer varit med om detta?
Nu sa tandläkaren att jag kan välja, ha en tillfällig lagning som måste lagas om med jämna (månaders) mellanrum, rotfylla eller dra ut. Jag vill ha tanden kvar.
Varför kan jag inte tugga hårt med permanentlagningen utan att få ont?
Jag vet inte hur jag ska tänka här, jag är mer än lovligt trött på att få ont när jag tuggar. Samtidigt är jag rädd för smärtan vid rotfyllning för jag har kännt den tidigare när jag rotfyllt trots massvis med bedövning smärtkänslig som jag är.
Jag vill bara få problemet ur världen men känner mig rådvill.