Jag håller spontant med andra, om att jag (utifrån vad du skriver i tråden) nog valt att avliva och flytta till ett billigare boende, och låta privatekonomin stabilisera sig och bli bättre. Vill också lägga till att utifrån vad du skriver i tråden så hade jag nog inte gett mig på att borsta tänderna på katterna, åtminstone inte dagligen - även om jag självklart förstår att det vore det allra bästa att kunna göra.
Båda mina katter har/har haft TR. Enligt vad jag läst tidigare (info från bla försäkringsbolagen) så är det vanligt - har sett blandade siffror men just nu säger en snabb googling att ca 50% av alla katter uppskattas drabbas.
Min hane (inte i livet längre) hade mer problem med det än min lilla hona (som jag fortfarande har) och fick även en del komplikationer (som löste sig fint men det blev ju fler återbesök) efter tandborttagning. Min hane hade inte så mycket tandsten. Min lilla hona har haft mindre problem med TR, men istället betydligt mer tandsten. Ingen av mina katter har haft TR i försäkringen - när bolagen började lägga till det så hade båda redan fått diagnos, så den biten betalar jag i sin helhet. Det är absolut en kostnad, och något som jag betraktar som en löpande kostnad. Aldrig tagit bort en tand i förebyggande syfte, har en veterinär som jag har förtroende för som sköter detta (och hon vet att om hon anser att det borde tas bort så ska hon också göra det, när det gäller mina djur).
Jag lägger runt 6000-7000:-/år på min nuvarande katts tänder. Ett besök årligen, för att säkerställa att allt är ok. (Katten ifråga är väldigt matglad så att vänta på att hon ska visa symptom skulle inte funka.) Då är det undersökning med rengöring och röntgen av hela munnen, samt borttagning av tandsten + ta bort tand om det krävs. Nu är det dock några år sen hon behövde ta bort några tänder, som tur är. Men hon sätter en hel del tandsten, tyvärr, vilket ju kan ta lite tid att få bort + att röntgen behövs för att se skicket på tandrötterna. Hon skulle egentligen behöva tandborstning, och jag har borstat i perioder, men hon blir stressad av det och kräker då mer (hon har en tendens att hetsäta vid stress = kräks upp maten).