Tandläkare eller?...

majapia

Trådstartare
Har en kallblods valack på snart 13 år. Han har senaste tiden börjat med en konstig sak som bekymrar mig väldigt mycket just nu.

Så fort man tar i tömmen eller tyglarna när jag rider så börjar han att studsa på stället och slår med huvudet och bockar å slår bakut som en dåre...det har hänt vid flera tillfällen som jag har flygit av honom.

Jag har testat flera olika bett, hackamore funkade inte alls eftersom att han sket i mig överhuvudtaget :cool:

För ca två år sedan tog jag ut vet. för undersökning av munnen på honom då han hade detta problem då med, men enligt vet så såg allt bra ut.
Sen efter en tid så försvann det, inte helt...Och nu är det sju resor värre.:crazy:

Ska jag ta ut tandläkaren till honom och be han titta över hans mun?
Finns det någon i närheten av Roslagen?
Och vad kostar ett sådant besök på ett ungefär?

Tacksam för råd och idéer

Sv: Tandläkare eller?...

Jag vet att veterinär Wadås är utbildad på tänder och åker runt även i Roslagen. Ring Ultuna och hör dig för om de kan tipsa dig på fler veterinärer som är duktiga. :idea:

Tror ni att det kan vara hans vargtänder? ...

Kanske bäst å ringa till distrikt vet i stället för tandläkaren....

Ska pröva att bara rida i grimma idag och se hur han verkar då och om jag kan hålla honom....:D
Vågar inte spänna för honom för vagnen just nu heller, synd om det skulle gå
åt :devil: just nu när han är så duktig med vagnen...

det kan ju vara mer än bara problem med munnen. Jag skulle boka en tid på klinik för ordentlig koll i munnen och även rundsmörjning av resterande häst. Ett tips är att en klinik i "mälaren" har 50% rabatt på hälsoundersökning inkl tandkontroll just nu.

Jaha....då har jag ridit i bara grimma nu och han beter sig exakt lika dant....Fattar ingenting...:confused::mad:
Han verkar inte ha ont eftersom han har öronen spettsade framåt hela tiden när han gör det. Och idag så rörde jag inte ens tyglarna och han bara fortsatte att studdsa med frambenen och resa sig och sen slå bakut och efter det så går det inte att göra ngt, han bara springer och taktar hela tiden och tar man tag då så blir han skit sur...:cool:
Ungefär som att han tycker att vill jag göra så här så gör jag det och du ska ge
:devil: i mig....

Kan också tillägga att när hästen gick på travet så i slutet så kunde ingen hantera honom inte ens när man ledde honom. Så han skulle till slakt, men sen köpte en tjej honom och började om från ruta ett och blev hur snäll som helst...
Hennes 4 åriga son kunde till och med rida honom barbacka i bara grimma..:eek:

Kan det vara så att dem fasonerna har kommit tillbaks...?

Han är också genomgången av vet i både rygg och ben ua.

Tror ni att det kan vara hans vargtänder? ...

Kanske bäst å ringa till distrikt vet i stället för tandläkaren....

Åk till klinik vet för koll av tänderna, eller till häst tandläkare som är etablerad och har ordentlig klinik och utrustning.

att ta ut veterinär på hemma plan begränsar massor. de har inte redskap eller kan se ordentligt, om det sitter längst in i munnen, inte ens med sedering, munstege och det vanliga kittet. Har erfarit detta själv, tog ut hemma vet som var kunnig på tänder, och denne konstaterade att det såg ut som hästen hade antydan till vågbett. Åkte sen in till klinik och det var inget vågbett alls, utan hakar längst in i munnen, där man med vanlig utrustning på hemma plan inte riktigt kan se.

som ngn annan sa kan vara helt andra saker än bara munnen, men desto mer anledning att åka till klinik för en utredning inte förlita sig på hemma besök.

Kan du inte kontakta tjejen som hade han innan och rådfråga henne ,om hon vet varför han beter sig så ,som ett första steg.

Jo tanken slog mig igår kväll att jag kanske ska ta och ringa henne.

Måste bara hitta hennes nr, men det ska nog inte vara något problem...;)

Jag hittade hennes nr....:laugh: låg bland alla hans papper..

Men dessvärre svarade hon inte.

Men en annan sak:

Red idag med hans bett som han alltid har haft sen han gick av travet, ett pessoa bett som han alltid har gått bra på
Och hör och häpna så gick det över förväntan JÄTTE bra....peppar peppar..

Jag hade oxå tagit av nosgrimman och red utan.

Kan det vara så att han känner obehag av denna?

Jag ska prova så ett tag och se om det kanske kan vara så och skulle det visa sig att det inte är det så får jag ringa till vet.

Vad tror ni?
Kan hästar ha problem med nosryggen? Och vad kan det då vara...

Kan fortfarande vara tänderna och att nosgrimman trycker tänderna mot kinden.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Kan hästar ens ha det? Har en snart 6 val som vi ägt drygt ett år. I början av sommaren började besvären i form av att hästen börjar...
Svar
11
· Visningar
2 456
Senast: mollyphlox
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 929
Senast: Görel
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar