Tandfällning/ förkylning- samband?

Arabis

Trådstartare
Mitt 2,5- åriga arabsto har i drygt två veckors tid varit lite hostig.
Hon har hostat upp lite slemklumpar & hade i början även lite snor i näsan ( gult, slibbigt..). Ingen feber, ej allmänpåverkad. God aptit ( som vanligt). Nu snorar hon inte längre, men kan hosta till ngn gång.
Det låter som en rätt torr hosta, men ändå som om den kommer " djupt" nerifrån. Igår så tappade hon en kindtand, & även hennes två framtänder är lösa. Kan det finnas ett samband?
Tycker att de andra tre hästarna borde blivit smittade om det var en ordentlig förkylning hon åkt på, men än märks inget på de.
Vad tror ni?

Sv: Tandfällning/ förkylning- samband?

Nu har jag säkert glömt en massa sen jag gick i skolan, men ska hästen tappa kintänderna? Är inte de permanenta från början. Att hon tappar framtänderna stämmer precis med hennes ålder.
Men jag tror inte att hostan har något samband med tandfällningen. Skulle mer gissa på att hostan beror på väderomslag.

Dom tappar kindtänderna oxå, men inte alla tror jag.
Läste på lite igår.
Har hon bara tappat " rätt" kindtand, så är det rätt i tid, dvs vid 2,5 års ålder, liksom framtänderna som oxå skall bytas då.
Inte hört henne hosta alls idag, tror oxå på en liten höstförkylning, men varför blir inte de andra dåliga?? ( tacksamt iofs..)

Det är ganska långsökt att skylla hostan på tandfällningen. Att endast en häst i stallet hostar beror på att just denna individ är känsligare, den har kanske ett sämre immunförsvar (för stunden), har luftvägar som gjorts känsligare för infektion pga överkänslighet mot t ex pollen eller mögel m fl orsaker.

Skulle hästarna drabbas av något riktigt smittsamt, som t ex hästinfluensa, skulle sannolikt alla insjukna. Detsamma gäller inte för mindre smittsamma infektioner som vissa virus eller bakterieinfektioner med sk kommensaler, dvs bakterier som förekommer normalt i luftvägarna hos alla hästar men som vid gynnsamma förhållande kan bli sjukdomsalstrande.

Börja med att titta över hästens miljö; finns det anledning att misstänka att hostan kan ha inititierats av dåligt hö eller dammigt strö? Har hästen feber? Om den är snorig och hostar gula slemklumpar kan det vara nog för att sätta in antibiotika.

Liknande trådar

Tävling Var går gränsen? Vi började tempa hästarna för ca 1,5 vecka sen när vi hörde talas om utbrott av EHV-1. Vi har 6 hästar som går...
Svar
1
· Visningar
1 354
Senast: Marty
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 884
Senast: Capybara
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
27 054
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 451
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka