Tandemkörning!?

Nja, vad jag har förstått handlade det mer om att stajla med sina kunskaper bland unga våghalsar :D

Japp, vi var 3 st här i sthlm´s trakten som tänkte ställa upp i en lätt klass med våra tandem. Skulle väl vara häftigt om det kom 3 tandemekipage till start. :p

Men men, det blev inte av tyvärr. :cry: :D

Måste leta efter mina foton från när jag körde 3 st ponnyer i led. DET var skoj! Lite vingligt i början, men sen funkade det super. :D

Det är väl jättebra att motionera två samtidigt. Det är även en bra lydnadsgrej. Alla gillar inte att gå framför eller bakom en annan häst. Sedan lär man sig själv koncentration för den kan man inte släppa under tiden. :smirk:

Häromkring Ö-vikstrakten kördes det i tandem när man hade för ssvåra motlut, med timmerlass, vilket även en video om timmerkörning, från Garpenberg visade (såg en häromdan). Själv ställde jag en liknande fråga på buke, stallet, eller vad det hette då. En Engelsman svarade att i England hade man själva jakthästen före vagnshästen, så den skulle vara i god form, när man kom fram till jaktplatsen. Av en brukshästpolare fick jag höra att man brukade köra i tandem i östra jämtland. Wrangel skrev förresten att det var lika med självmord att ha den piggare hästen bakefter...
I Vagnshistoriska sällskapets skrift ekipage har jag sett 1800-talsannonser om körskolor för par, tandem, fyrspann m.m. Visst kan det i vissa lägen vara för att stila, eller var det fattigmans fyrspann???

Tandem!

Historia: Förr i tiden när man körde ut på jakt. Då spände man för två hästar, när man sedan kom fram till platsen för jakten tog man loss förlöparen och hade som ridhäst, medan gaffelhästen fick dra vagnen och vila. när sedan jakten var slut spände man för tandemet igen och körde hem.
Man kan även köra tre hästar på rad, detta kallas då Randem. Fyra i rad kallas för Kvantum. De som var på Flyingedagarna i fjol fick se Fredrik Persson visa upp detta. Nu för tiden jagar man inte med häst, men tandem-körningen lever vidare på uppvisningar!

//Ä

Re: Tandem!

Nu för tiden jagar man inte med häst, men tandem-körningen lever vidare på uppvisningar!

Inte i Sverige kanske, men i manga andra lander gor man visst det.
Numera har vi dock lastbilar och andra slags transporter, sa att hasten slipper trava dit den ska.

Hittade en till historisk användning, dragande av timmerlass på träjärnväg, stockarna vilade på två små vagnar, vilka drogs av två hästar i tandem, på räls av trä, med plattjärn spikat på innerkant, vilka hjulen rullade mot.
Andra halvan av 1800-talet, mellan Österström och Liden. Min häst å jag var med i dokumentären. :cool:

Jag har för mig samma sak.
Var oxå på flyingedagarna men har även läst det någonstans men minns ej var.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Den här busken växer under ett äppelträd hos mig. Ser ut att ha varit där några år men har negligerats (ber om ursäkt busken). Plötsligt...
2
Svar
30
· Visningar
1 210
Senast: Pinus
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 210
Senast: Derivata
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.