Tand som växer åt fel håll?

Blandrastik

Trådstartare
Inte min häst, utan mest en generell fråga. Ny Brunte i stallet, när jag skulle hjälpa till att hålla den vid uppsittning så märkte jag en hård knöl på underkäken, framför ganaschen liksom.
Nya ägaren hade också uppmärksammat detta och frågat gamla ägaren och fått svaret "det är en tand som växer åt fel håll, det gör inget". Inte minsta notering om detta på besiktningen, gårdsbesiktning av distriktare.

Jag tycker det låter märkligt, nån som varit med om nåt liknande?

Inte min häst, utan mest en generell fråga. Ny Brunte i stallet, när jag skulle hjälpa till att hålla den vid uppsittning så märkte jag en hård knöl på underkäken, framför ganaschen liksom.
Nya ägaren hade också uppmärksammat detta och frågat gamla ägaren och fått svaret "det är en tand som växer åt fel håll, det gör inget". Inte minsta notering om detta på besiktningen, gårdsbesiktning av distriktare.

Jag vill minnas att jag hört att de kan få "utväxter" "under" en tand som håller på att växa till/bytas ut, alltså på unghästar som fortfarande byter tänder.

Jag vill minnas att jag hört att de kan få "utväxter" "under" en tand som håller på att växa till/bytas ut, alltså på unghästar som fortfarande byter tänder.
Fast den här är åtta år. Skumt. Har googlat runt, men hamnar bara bland en massa kaniner. :)

Har sett en sån, den har inga problem annat än att man får raspa motstående tand tillräckligt ofta.

Det kan vara nåt med tandens rot, att den är krokig liksom. Är nog inte fel att ta en riktig koll på det så att det inte bildas fickor eller så därnere..

Om det var min häst skulle jag låta en hästodontolog titta på det innan jag satte bett i munnen på den.

My bad. Du undrade om någon varit med om liknande. Sorry! Det har jag inte.
Går det att se om man tittar i munnen vilken tand det rör sig om?
Nej, men jag själv tycker det är onekligen lite intressant. :)
Jag har sagt till dem att åtminstone snacka med den vet. som besiktade, om inte hen har någon vettigt att säga ta ut en vanlig vet som kan kolla med riktig lampa och munstege, så man får nån sorts status. Jag hoppas de gör det.

Det räcker kanske inte med en "vanlig vet" heller, för det bör vara någon med specialkompetens på tänder. Enligt vad jag förstått så ingår det inte speciellt mycket utbildning om tänder i veterinärernas utbildning. Jag hade absolut kollat upp det :) !

Det räcker kanske inte med en "vanlig vet" heller, för det bör vara någon med specialkompetens på tänder. Enligt vad jag förstått så ingår det inte speciellt mycket utbildning om tänder i veterinärernas utbildning. Jag hade absolut kollat upp det :) !
Nä, det gör det säkert inte. Vi har dessutom en duktig vet/tandis i krokarna, men hon åker inte ut, utan man får åka till henne. Då bler det genast jobbigare när jag föreslog det.
Så distriktarn är ju bättre än ingenting- typ.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter att ha varit extremt stilla under ett par månader, och med tanke på att jag kommer att köra en motionsplan under våren, så var jag...
Svar
0
· Visningar
734
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hejsan! första gången här så vet inte riktigt hur det går till eller om jag gör rätt just nu. har kollat en del på det nya programmet...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 009
Senast: Jojo
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 375
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka