Tälja, träslag, kvalitet etc?

monster1

Trådstartare
Jag skulle vilja komma igång och tälja lite. Men vad ska man använda för material, vanliga träplankor bitar? Bör träet vara färskt eller ska det vara torrt osv?
 
Sv: Tälja, träslag, kvalitet etc?

Så kul att det finns fler än jag som tycker att det roligt och trevlig med "träslöjd" med kniv (och yxa)!

Vilket/vilka träslag man ska välja, beror på vad man ska göra. Barrträ använder man sällan, utom då ene, utan mest lövträ. För att göra det enkelt att få tag på material som man kan göra många olika saker av, så fungerar björk utmärkt till sådant som smörknivar, träskedar, slevar, tråg m.m.
De olika lövträdssorterna har olika egenskaper när man ska tälja, de är hårda eller mjuka. Vissa sorter är väldigt mjuka och lättarbetade när de är färska, men blir rejält hårda torra, Ask kan vara ett sådant exempel på mjukt och lättarbetat som färskt, men förvånansvärt hårt när det torkat. Syren är jättehårt, och används ofta till selpinnar t.ex.

Oftast så vill man jobba med färskt trä. Det gäller bara att komma ihåg att låta det torka långsamt så att det inte spricker. Förvara gärna halvfärdiga alster i frysen.

Skaffa gärna en (ett par) riktigt bra täljknivar, en med lite lägre blad, och en riktigt kort blad. De behöver brynas och slipas regelbundet, de ska vara riktigt vassa. Komplettera sedan med skedkniv(ar) m.m. En bandkniv vill man också ha ganska snart.
 
Sv: Tälja, träslag, kvalitet etc?

Beror lite på vad du tänkt tälja...tror råden från Skogaliten främst avser "slöjdföremål". Lite annat gäller om du vill tälja figurer och skulpturer.
Vanliga träplankor man köper på byggvaruhus är av barrträ, vilket inte är så bra att tälja i då det lätt splittras på längden, samt har många och hårda kvistar.
Vill du ändå testa (det är ju enklast o billigast att få tag i) så be att få gran, det är mjukt och hyfsat enkelt att karva i. Tall är lite hårdare.
Överlägset bästa täljträet tycker jag är lind...det är mjukt och lättskuret och splittras inte så lätt. Brukar finnas bitar att köpa på hobbyvaruhus om man inte vill köpa en hel planka. Se till att ämnet är väl torkat så du inte får mindre roliga "överraskningar" i form av sprickor när det torkar. För att göra det lättare att skära kan man lägga det i blöt en stund innan man börjar.
Se till att ha välskärpta verktyg, slöa knivar gör ingen glad ;)
 
Sv: Tälja, träslag, kvalitet etc?

Se till att ha välskärpta verktyg, slöa knivar gör ingen glad ;)

Jag förstod aldrig hur folk kunde tälja saker, inte förrän jag skaffade en gotländsk slipsten och sedan ett läderbryne. Ett sätt att testa om kniven är tillräckligt vass är se om den går att raka av hår med och mina armar var helt hårlösa i början när jag först lärde mig att få upp en riktigt skärpa.
 
Sv: Tälja, träslag, kvalitet etc?

Bor man "på landet", så har man oftast tillgång till råmaterial hos sig själv eller om man ber en granne.
Även i mer stadsnära lägen går det attfå tag i råmaterial.

Det går utmärkt att tälja trähästar eller andra figurer i asp eller al, vanligare och mer lätttillgängliga träslag än bildhuggarnas favorit lind. Gran har så ofta vresig ved, eller så når man ett irriterande kvistanlag.

Utav mig kan man gärna få någon/några meter färskt trä att tälja från om man frågar. Det finns alltid någon björk/al/asp som ändå borde fällas på gården.
 
Sv: Tälja, träslag, kvalitet etc?

*kl*
Åh, tack vad roligt med så många råd och tips. Jag kan nog få fatt i lite utgallrat material av blandade träslag. Jag tänkte nog börja med att tälja lite växtstöd och liknande till trädgården.
Jag behöver alltså lära mig att slipa kniv O_o de få gånger jag provat har resultatet blivit det omvända.
 
Sv: Tälja, träslag, kvalitet etc?

Skjutsar upp tråden lite.

Jag har heller aldrig lärt mig slipa knivar (jag köper nya :o) men så täljer jag mest i udda träbitar när jag sitter och funderar.
 

Liknande trådar

Fritid Jag skulle vilja göra lite efterforskningar efter vissa saker i Krigsarkivet som finns i Riksarkivet i Täby. Jag har aldrig satt min fot...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 141
Trädgård & Växter Jag har en liten dröm att bygga ett växthus inom ett år eller två. Tanken är då ett växthus på mur som delvis funkar att odla lite i men...
Svar
2
· Visningar
405
Senast: sthu
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 160
Senast: Crossline
·
Fritid Jag stickade lite som barn och har stickat en och annan halsduk med bara räta maskor och det är ju inte så avancerat (vad jag minns)...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
4 231
Senast: vilde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp