Takhöjd för stora lampor

Elegant machinery

Trådstartare
Jag har blivit riktigt sugen på en stor ljuskrona i matrummet, och har förstås hittat en kandidat som överglänser allt annat.

Dock tror jag att den riskerar att bli för stor.
Vad är eran erfarenhet av stora pendlellampor, vad krävs det för takhöjd egentligen?

Jag bor i en funkislägenhet från 30-talet (Takhöjd, 2,5 kanske?) och lampan jag är kär i är Sarfattin. Tror ni att det skulle funka, eller blir det helt galet?

Den har måtten H: 72 cm, Ø: 88 cm
Flos%200030.jpg

Sv: Takhöjd för stora lampor

Jag tror det funkar höjdmässigt utan problem, men det krävs nog ett ganska stort och/eller luftigt rum för att lampan inte helt ska ta över. Antar att den ska hänga över bordet?
Den lampan är verkligen snygg, jag hade velat ha något liknande!

Om lampan ska hänga fritt är det nog på gnällen. Utseendemässigtär det nog inga problem, men vissa människor är ju rätt långa. :p Jag har en taklampa med ungefär samma höjd och mina normallånga vänner måste huka sig (men det skiter jag i, det är ju jag som spenderar mest tid där ;) ).

Ska lampan hänga över ett bord så är det ju förstås bara att köra!

Vid en takhöjd på 2.50 = 250-72= 178

När man går så håller man sig inte helt på mattan utan det krävs väl några cm till i marginal så i bästa fall har folk över 1.70-1.75 möjligheter att gå rakt under utan huvudvärk. Ska du ha den över ett bord så funkar det säkert men över en öppen golvyta och det kan bli en del svordomar och bulor.

+ ni andra

Tanken är att den ska hänga över matbordet, så det är nog ingen fara. Men matrummet är inte jättestort, så kanske blir den för dominerande.
Jag får klippa ut en stor pappskiva i samma mått och hänga upp, så kanske det är lättare att skaffa sig en uppfattning. :D

Men den är så snygg att jag dör en smula! :love:

Jag har 2.6 i matrummet och lampa som är 80cm i diameter, inget problem faktiskt.
Dock så får du räkna med att du får köpa en dyr dimmer till den där, för den är väl 30x25w eller?

Stämmer, har du koll på ungefär vad en sån går på?

En annan tanke, är den här typen av glödlampor tillåtna nu eller måste jag bunkra upp för en rejäl framtid? Nått säger mig att lågenergilampor inte riktigt visar lampan till sin fördel.

Du hamnar på 750w, vilket är störande då dimmers kommer i antingen 600 eller 1000w oftast.
De på 1000w ligger ofta närmare 1500-2000kr

Glödlampor är bara att bunkra, september 2012 försvinner 25wattarna...

31384737.jpg

Nu är det ju inte samma lampa förståss men den hänger 80 cm ner på bordet. Jag har bara 240 i takhöjd.
Min är ca 60cm i omkrets. Ursäkta röran ;) Enda rummet som inte är färdigrenoverat ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka