Tåkappan i mitten av hoven?

Glimris

Trådstartare
Blir så förvirrad, har fått klagomål från två equiterapeuter angående mina hästars skoningar. En har överrullning vid sidan av tåkappan och då menar de att tåkappan ska vara där??!! En annan häst har så mycket gammal sula som en förhöjning i jämnhöjd med strålen. Frågade hovslagaren om tåkappan men den måste vara i mitten, hur skulle det annars se ut!

Sv: Tåkappan i mitten av hoven?

Finns ju andra modeller på skor än de med en tåkappa fram. Det finns sidokappor, utan kappor, speciella skor som ligger lite innanför på själva sulan. Är hovslagaren utbildad borde den ju känna till detta och kunna anpassa skoning efter behoven som hästen har.

Frågade hovslagaren om tåkappan men den måste vara i mitten, hur skulle det annars se ut!
Det finns många olika varianter av skoningar och tåkappan kan sitta där den behöver vara helt enkelt. Konstig kommentar av hovisen om den menar på att det inte finns alternativ. Har hovisen sagt att just den skoningen passar just den individen är det ju en annan sak.

Min häst har haft både sidokappor och tåkappa, det har varit lite olika beroende på vilken hovis som skott.

Det finns många olika varianter av skoningar och tåkappan kan sitta där den behöver vara helt enkelt. Konstig kommentar av hovisen om den menar på att det inte finns alternativ. Har hovisen sagt att just den skoningen passar just den individen är det ju en annan sak.

Min häst har haft både sidokappor och tåkappa, det har varit lite olika beroende på vilken hovis som skott.

Jag har fått reda på att man ska följa strålens mittfåra rakt ner och då är det ju inte alltid den hamnar i mitten. Men ändå sätts tåkappan där. Nu ska equiterapeuten sko hästen och ta bort tåkappan helt. Vad tros om det?

Jag skulle aldrig låta någon annan än en utbildad hovslagare sko min häst, så om inte equiterapeuten är utbildad hovis också låter det som en dålig idé.

Tåkappan finns av en anledning, blir rätt mkt tryck i den riktningen för sömmen att ta upp tänker jag..

Fast vänte lite nu.. Är ET´n utbildad hovslagare annars släpp inte människan i närheten av hästen!

Delvis KL

Och jag undrar HUR skev hästen är i benen/hovarna om just tåkappans placering är så väsentlig som ET vill ha det till.

Det går ju inte att vrida skon i sidled hur mycket som helst bara för att få tåkappan på ett visst ställe.

Hoppas din ET är utbildad hovslagare. :crazy:

Nej,ET är inte utbildad men har skott sina egna i tjugo år. Å andra sidan är hovslagaren inte heller utbildad. Det beror på vad man menar med utbildad, kortkurser har han ju gått, men inte Skara eller liknande. Jaså, det blir en sån belastning på sömmen om inte tåkappan är där?? Hon vill nog att han ska rulla över bättre.

Börja med att anlita en riktig hovslagare! Et ska inte röra hovarna. Är inte hovis godkänd gäller inga försäkringar. Så byt direkt!

Börja med att anlita en riktig hovslagare! Et ska inte röra hovarna. Är inte hovis godkänd gäller inga försäkringar. Så byt direkt!

Man blir ju godkänd genom att gå vissa utbildningar....och han har försäkring. Det stod ju tom. att vem som helst kan kalla sig hovslagare bara man gått nån kurs. Enligt jordbruksverket finns bara fyra godkända hovslagare i vårt län. Vad är då alla de övriga??bara i vårt närområde finns minst tio st, så i hela länet måste det ju finnas hundratal??

Senast ändrad:

Jag har fått reda på att man ska följa strålens mittfåra rakt ner och då är det ju inte alltid den hamnar i mitten. Men ändå sätts tåkappan där. Nu ska equiterapeuten sko hästen och ta bort tåkappan helt. Vad tros om det?

Tåkappar har inte med överrollnings punkt att göra, det är för att ger stöd (tro non sa det reda).
Visst kan man sko utan, bara skon täcker foten.
Det ta lite mer an ett par helg kurser för att bli hovslager ;)
Hitta en god kände hovslager nära dig.
www.google.se Svenskahovslagerfänings lista.

Fast blandar du inte ihop utbildad (på godkänd utbildning) och av jordbruksverket godkänd hovslagare? Det är två skilda saker.

Är det alltså TVÅ et som har samma synpunkter ?

Vad har din häst för problem som dessa ET behandlar ?

Man blir ju godkänd genom att gå vissa utbildningar....och han har försäkring. Det stod ju tom. att vem som helst kan kalla sig hovslagare bara man gått nån kurs. Enligt jordbruksverket finns bara fyra godkända hovslagare i vårt län. Vad är då alla de övriga??bara i vårt närområde finns minst tio st, så i hela länet måste det ju finnas hundratal??

Försäkringen är till för att skydda den anlitade personen, inte dig.

*kl*

Jag skulle springa lång väg om min ET ansåg sig duktig nog att kunna kalla sig hovslagare också :crazy: ET är ju också en öppen yrkestitel, vill inte ens tänka på hur lite utbildning ET:n kan ha inom sitt område om den dessutom kallar sig hovslagare... Skulle inte anställa en sådan person till varken ET eller annat. Folk som pysslar med saker utan att vara utbildade kommer inte i närheten av min häst!

Är det alltså TVÅ et som har samma synpunkter ?

Vad har din häst för problem som dessa ET behandlar ?

Hästen markerar lite fram på böjt spår, inget som helst problem rakt fram och i skogen. Känns som den har jobbigt att lyfta frambenen, markbunden. ET korrigerade snedhet i bäckenet och spänningar i hals. Hästen har innan haft sulor fram som togs av förra skoningen pga. att hovis inte tyckte det behövdes. Så kan det helt enkelt bero på sulömhet? Men så tittade ET i hovarna och såg stora "valkar" med gammal sula som var lika höga som strålen. Så hon trodde inte heller att han behöver sulor om man tar bort all gammal sula så han skålar sig. Ser ut som höga hörnstöd fast de följer strålen. På svenska hovslagarförbundet fanns endast 11 st godkända hovslagare med och de som var med på jordbruksverkets sida var inte ens med.....Stort mörkertal...

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 634
Senast: bellala
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 385
Senast: mackan
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 935
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V